Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Onlangs heb ik bij een autodealer een 2e hands auto gekocht voor 8000 euro. Binnen de eerst week had ik al dat er lampjes gingen branden. In overleg met de dealer heb ik de auto naar zijn bevriende garage gebracht ter onderzoek en reparatie. (voordat hij naar deze garage ging had ik de VW al naar een VW garage gebracht ter diagnose: 1500 euro voor een nieuwe turbo). Nadat de auto bij de bevriende garage was geweest, en ik de auto had opgehaald en naar huis reed, ging er na 200 meter alweer lampjes branden. De volgende dag weer de auto naar de VW garage gebracht ter uitlezing: 1500 euro voor een kapotte turbo EN 1300 euro voor een kapotte pompverstuiver. Deze is waarschijnlijk door de reinigingswerkzaamheden door de bevriende garage kapot gemaakt. Tot overmaat van ramp ging 2 weken na de reparati e van 2800 euro weer een lampje branden. Ditmaal bleek het om een sensor te gaan: reparatiekosten: 380 euro.

Al met al nogal wat geld (3200 euro) voor een auto die 8000 euro gekost heeft. De dealer heeft de auto met garantie op de versnellingsbak en het lagerwerk van de motor aan ons verkocht. Mijn reparaties vallen hier dus buiten.

Ik ben echter wel van mening dat ze mij een ondeugedelijke auto hebben verkocht voor dat geld. Dat ik iets aan onderhoud kon verwachten, was me wel duidelijk. Maar 3200 euro vind ik wel wat ver gaan!

Nu is de dealer nogal stellig en weigert mij tegemoet te komen in de reparatiekosten. Wat mag ik van hun verwachten en waar kan ik me op beroepen?

Beste vraagsteller,
inderdaad mag u van een tweedehands auto geen topkwaliteit verwachten, maar wat u er wel mag van verwachten is een degelijke technische staat van de auto die in verhouding staat de de aankoopprijs. De dealer had u in moeten inlichten over het euvel en de hoogte van de reparatiekosten, aan de andere kant had het beter geweest een keuring vooraf uit te laten voeren. Nu moet u een beroep doen op non -conformiteit of dwaling of beide. De meest voor de hand liggende weg lijkt een gedeeltelijke ontbinding van de overeenkomst op grond van (non conformiteit) wanprestatie en een deel van uw geld terug eisen. Gezien de houding van de dealer zal u dit juridisch moeten afdwingen , eventueel bij de kantonrechter. Waarbij ik aanteken dat er nog even goed moet worden gekeken naar het gebrek ,en de ernst ervan en/of de dealer deze had moeten kunnen kennen tegenover de aankoopprijs, en zodoende de dealer u had moeten inlichten.

Beoordeel dit antwoord:

Geachte vraagsteller,

de auto die U heeft gekocht moet de eigenschappen hebben die U als koper mag verwachten op het moment van aankoop. Indien de auto deze eigenschappen niet bezit, dan is mogelijk sprake van non-conformiteit. De verkoper is in een dergelijk geval verplicht de gebreken te herstellen. Indien sprake is van consumentenkoop, dan maakt het niet uit dat de overeengekomen garantie hierover niets zegt, de conformiteitseis is dan van dwingend recht.

In het kader van de aankoop van een tweedehands auto zijn alle feiten en omstandigheden van belang om te bezien of sprake is van non-conformiteit: bouwjaar, kilometerstand, APK, mededelingen verkoper, proefrit, aankoopkeuring etc.

Tot slot, doch niet geheel onbelangrijk, maak ik uit uw verhaal op dat U de reparaties al heeft laten verrichten door een derde. In dat kader kan het zo zijn dat U geen recht heeft op terugbetaling door de dealer, omdat U hem niet op de juiste wijze in de gelegenheid heeft gesteld om de gebreken te verhelpen, namelijk door middel van een schriftelijke aanmaning.

Met vriendelijke groet,

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag