Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Beste vraagsteller,
uw vraagt of het gerechtvaardigd is dat de leverancier u geen geld terug geeft maar slechts een aankoopbon. Het antwoord daarop kan nee zijn onder de omstandigheid dat de mobiele airco een defect/gebrek vertoonde vanaf de aanvang van aankoop. Dan geldt artikel 7:17 e.v. De verkoper moet bewijzen dat het gebrek niet aanwezig was en door eigen schuld is ontstaan als u binnen 6 maanden na aankoop hierover klaagt. Onder die voorwaarden hebt u dan recht op allereerst herstel, dan als dat niet mogelijk is, vervanging. Is dat onmogelijk dan kunt u de koop geheel of gedeeltelijk vernietigen en uw geld terugkrijgen.
Maar ik proef uit uw vraag dat u gewoon niet tevreden bent en in zulke gevallen is men aangewezen op aanvullende afspraken /regelingen in voorwaarden of coulance van de verkoper. Wettelijk recht op geld terug bij ontevredenheid over een gekocht product is mogelijk maar alleen onder de voorwaarde dat het product gebrekkig ook wel niet conform, of dat dit is toegezegd door de verkoper.