Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Onlangs heb ik bij de Harense Smid een mobiele airco (300 euro) gekocht. Wij waren echter niet tevreden. Ze hadden echter geen alternatief in dezelfde prijsklasse en wilde dus graag ons geld terug. Helaas gaven ze aan dat we alleen recht hadden op een tegoedbon en dat ze geen geld terug gaven. Hier gaat mijn vraag dan ook over: mag dit ? Ik wil immers graag mijn geld terug, nu ben ik genoodzaakt een andere aankoop te doen van 300 euro terwijl ik niets nodig heb. Nergens in de winkel stond aangegeven dat ze geen geld teruggeven, ook niet bij de kassa. De winkel medewerker gaf aan dat het wel op hun site staat, maar te eerste ben ik hier niet op gewezen voor dat ik mijn aankoop deed en ten tweede heb ik de aankoop niet op de site gedaan maar in hun winkel (een verwijzing naar de site is dan ook vreemd).

Beste vraagsteller,
uw vraagt of het gerechtvaardigd is dat de leverancier u geen geld terug geeft maar slechts een aankoopbon. Het antwoord daarop kan nee zijn onder de omstandigheid dat de mobiele airco een defect/gebrek vertoonde vanaf de aanvang van aankoop. Dan geldt artikel 7:17 e.v. De verkoper moet bewijzen dat het gebrek niet aanwezig was en door eigen schuld is ontstaan als u binnen 6 maanden na aankoop hierover klaagt. Onder die voorwaarden hebt u dan recht op allereerst herstel, dan als dat niet mogelijk is, vervanging. Is dat onmogelijk dan kunt u de koop geheel of gedeeltelijk vernietigen en uw geld terugkrijgen.
Maar ik proef uit uw vraag dat u gewoon niet tevreden bent en in zulke gevallen is men aangewezen op aanvullende afspraken /regelingen in voorwaarden of coulance van de verkoper. Wettelijk recht op geld terug bij ontevredenheid over een gekocht product is mogelijk maar alleen onder de voorwaarde dat het product gebrekkig ook wel niet conform, of dat dit is toegezegd door de verkoper.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag