Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Ongeldige incassokosten

Ik heb een abonnement bij personal coaching bedrijf. Sinds februari is er niet meer betaald. Dit is mij ontgaan. De herinneringen zijn verstuurd via de mail. De verzonden mailtjes heb ik helaas niet ontvangen. Ik controleer dagelijks mijn mailbox en ook ongewenste mail. Vervolgens zijn de openstaande bedragen doorgezet naar een incassobureau. Voor mij, was dit de eerste betaalherinnering. De incassobureau heeft een mail verstuurd met het verzoek om 122 euro te betalen zonder specificatie. Na bellen bleek dat de incassokosten van 40 euro al waren berekend. Na contact met de schuldeiser heb ik meerdere malen gevraagd om bewijs, specificatie van de openstaande facturen. Ik kreeg van de schuldeisers screenshots gestuurd van de maand februari, maart, april en mei. Drie herinneringen per maand. Per maand kreeg ik bij de eerste herinnering alleen het bedrag te zien met het verzoek binnen 4 dagen te betalen zonder factuurnummer. Bij herinnering 2 kwamen er 5 euro administratiekosten erbij met verzoek binnen 4 dagen te voldoen zonder factuurnummer. Bij herinnering 3 waren de administratiekosten 10 euro met het factuur nummer en bericht: Wij verzoeken je dringend om het openstaande bedrag binnen 14 dagen na dagtekening te voldoen via de opstaande button. Gezien ik screenshots binnen heb gekregen kon ik niet het volledige tekst eruit halen. Bij herinnering 3 staat vermeld: Belangrijk: Als je deze sommatie niet (tijdig) voldoet, zullen wij de vordering ter incasso uit handen moeten geven aan het incassobureau.

Na onderzoeken ben ik tot de volgende punten gekomen:
- Ik heb meerdere malen om specificatie en facturen gevraagd. Echter niet ontvangen naast de screenshots.
- Ik heb de mails nooit ontvangen. Volgens het Juridisch loket is een aanmaning via de mail rechtsgeldig. Alleen hoe zit het met ontvangstbevestiging?
- Ik heb eerst herinnering 1 en 2 ontvangen waarbij herinnering 2 al administratiekosten bevatten. Na onderzoek bleek dat administratiekosten onder incassokosten vallen.
- Ik heb bij herinnering 3 pas de aanmaning van 14 dagen mail ontvangen. Dit betekent dat de administratiekosten niet geldig zijn. Klopt dat?
- De 14 dagen (herinnering 3) is niet geldig omdat erin beschreven staat "Binnen 14 dagen na dagtekening". Klopt dit?
- Betekent het dat door deze bovenstaande fouten dat er ook geen incassokosten van 40 euro bij incasso bureau gerekend had mogen worden?

Ik heb al een mail verstuurd met een voorbeeldbrief van www.schuldinfo.nl, alleen hierop reageert de schuldeiser dat het wel wettelijk geldig zijn verstuurd. Ook bieden ze mij aan om de eerste herinnering zonder bijkomende kosten te betalen. Alleen is het weer onduidelijk waar ze naar refereren.

Ik heb na meerdere malen vragen om specificaties ook aangegeven dat ik de hoofdsom zonder de administratiekosten, incassokosten en onbekende bedragen bereid ben om te voldoen.

Wat zijn mijn rechten nu daadwerkelijk? En welke stappen kan ik ondernemen?
Ik ben mij ervan bewust dat ik dit had kunnen voorkomen. Alleen helaas is het mij ontgaan. Gezien ik pas stappen heb kunnen ondernemen nadat ik de vordering van de incassobureau had ontvangen, tevens ook mijn eerste herinnering.

De schuldeiser moet de 14 dagen brief sturen aan de consument- schuldenaar waarin nog geen extra kosten mogen worden berekend. Dat mag pas ter incasso nadat het verzuim is ingetreden. In email met 14 dagen brief is rechtsgeldig als de verzending bewezen kan worden. De brief geacht ontvangen te zijn direct.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Ik heb de hoofdsommen allemaal al betaald zonder de administratiekosten en de incassokosten. De schuldeiser geeft het volgende aan over de administratiekosten: "De kosten die wij in rekening brengen zijn daadwerkelijk de kosten die we maken om de administratie af te handelen die erbij komt kijken als je jouw betaling niet tijdig voldoet. Ze vallen daarom niet onder incassokosten en zijn rechtmatig in rekening gebracht". Klopt dit?

Ik heb meerdere malen om specificaties gevraagd over de facturen, maar ik krijg alleen via de mail screenshots van een halve mail en beschreven via de mail: factuurnummer/datum/bedrag. Na meerdere mails en zelfs chat, aangezien de de telefoon niet opnemen heb ik om betaalgegevens gevraagd, aangezien ik geen mail hebt ontvangen en daardoor niet via de betaallink kan betalen. Ze hebben vandaag uiteindelijk de betaalgegevens gemaild met daarin dat ik hoofdsom + administratiekosten morgen ontvangen moet zijn. Kan dit?


De 14 dagen brief moet een voor U kosteloze aanmaning zijn. Extra kosten mogen absoluut niet worden doorberekend tot die vergunde tijd is verstreken. Zie WIK wet .

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag