Wonen, Buren
Particulier
Onderneming inschrijven op huurwoning?
1.1 Huurder zal het gehuurde - gedurende de gehele duur van de huurovereenkomst - daadwerkelijk, geheel, voortdurend, behoorlijk en zelf gebruiken uitsluitend overeenkomstig de in de huurovereenkomst aangegeven bestemming, hetgeen onder andere betekent dat huurder het gehuurde niet mag gebruiken ten behoeve van bedrijfsmatige activiteiten (waaronder ook begrepen activiteiten als bedoeld in artikel 2.1 en 14.3 lid c). Huurder is gehouden tot afdracht van de winst die hij (naar schatting) heeft genoten door het handelen in strijd met dit verbod, onverminderd verhuurders recht op (aanvullende) schadevergoeding.
Mijn partner maakt zich nu ongerust om vanuit thuis te gaan werken, met risico op dat afdragen van die winst. Het gaat hier om een eenmanszaak, Dienstverlening voor uitvoerende kunst, en ze zal vooral aan een bureau achter een laptop werken. Het bestemmingsplan zegt verder niks over dit specifieke beroep, maar heeft wel de algemene regel van niet meer dan 30% van de woning als bedrijf gebruiken. Het gaat simpelweg om een computer en een bureau. Mag zij wel gewoon vanuit thuis gaan werken? Lopen we een risico?
Het is belangrijk om eerst goed naar de clausule in het contract te kijken. Deze stelt dat het niet toegestaan is om het gehuurde te gebruiken voor bedrijfsmatige activiteiten.
Echter, wat wordt verstaan onder "bedrijfsmatige activiteiten", zal doorgaans afhangen van de specifieke context en de interpretatie van de verhuurder en eventueel de rechter. Hierbij kunnen aspecten zoals overlast, zichtbaarheid voor derden en concurrentie met eventuele andere commerciƫle huurders van de verhuurder worden meegewogen.
Werken aan een bureau achter een laptop kan in de meeste gevallen worden beschouwd als een normale woonactiviteit, zelfs als dit in het kader van een eenmanszaak gebeurt. Deze activiteit zal doorgaans niet leiden tot overlast, is niet zichtbaar voor derden en concurreert ook niet met eventuele andere huurders. Bovendien is dit tegenwoordig heel gebruikelijk, vooral met de huidige trend van flexwerken en thuiswerken.
Daarom zou het - in algemene termen - toegestaan moeten zijn. Echter, aangezien de clausule een algemeen verbod op \"bedrijfsmatige activiteiten\" zonder specifieke uitzonderingen stelt, is er een klein risico dat de verhuurder er anders over kan denken. Daarom kan het nuttig zijn om dit te bespreken met de verhuurder (of het beheerdersbureau) en mogelijk specifieke toestemming te vragen.
Let er ook op dat eventuele klanten of collega's ontvangen voor zakelijke doeleinden, mogelijk als bedrijfsmatige activiteit kan worden beschouwd.
Tenslotte, de regel van het niet meer dan 30% van de woning mogen gebruiken voor bedrijfsmatige doeleinden, kunt u waarschijnlijk zonder problemen naleven. Als het daadwerkelijk enkel om een bureau en een laptop gaat, is dit verdere gebruik waarschijnlijk veel kleiner dan 30% van de woonoppervlakte.
Let op: Dit is slechts een oriƫnterend advies op basis van de verstrekte informatie. Het kan raadzaam zijn om juridisch advies in te winnen bij een jurist of advocaat om te bevestigen dat deze interpretatie correct is.
----------------
Stichting Rechtswinkel.nl is een landelijk werkende organisatie met studenten en vrijwilligers. Bovenstaand advies is gemaakt op basis van beperkte informatie en is mogelijk onvolledig of zelfs onjuist voor de situatie waarin u zit. Raadpleeg voor uw verdere stappen altijd een jurist of advocaat. Lees disclaimer:https://rechtswinkel.nl/disclaimer
Graag nodig ik u uit om bovenstaand antwoord te beoordelen, zodat wij kunnen leren van uw reactie.