Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Nieuwe auto gekocht, na 9 maanden nog geen oplossing.
Kan ik niet een nieuwe auto eisen?

Ik begrijp uw vraag als volgt. U hebt een probleem met een nieuwe auto. Ondanks meerdere reparaties is het probleem niet verholpen. U vraagt of u een nieuwe auto kunt eisen.

De wet bepaalt dat als hetgeen u geleverd is, niet aan de overeenkomst beantwoordt, u vervanging kunt eisen, tenzij de afwijking te gering is om dat te rechtvaardigen.

De vraag of u een nieuwe auto kunt eisen hangt dus af van het probleem. Ik veronderstel dat de reparatiekosten ten opzichte van de nieuwprijs beperkt zijn, wat met name zal gelden als u garantie op de auto hebt.

Al met al kunt u naar mijn inschatting geen nieuwe auto eisen.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Hallo,

Dank voor uw bericht.
Het feit wil dat de auto nu 9 maanden oud is en de klachten dateren vanaf februari.
De dealer kan de oorzaak van de klacht niet verhelpen.
Vandaar dat ik nu heb aangegeven, dat ik er "klaar mee ben".

Hoe nu verder ??


U kunt dan de overeenkomst ontbinden, en aanspraak maken op restitutie van het aankoopbedrag (minus een redelijke vergoeding voor het gebruik van de auto in de achterliggende negen maanden). Ook hier geldt echter: het probleem moet erg genoeg zijn om ontbinding te rechtvaardigen. Het mag niet om een futiliteit gaan.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag