Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Na aangifte klagen bij gerechtshof?

Op maandag 23 mei 2022 heb ik 700 euro betaald voor een "telefoon X' nieuw geseald" aan een verkoper op koop - en verkoop platform genaamd naam Y via een betaalbank Z betaallink.

Correspondentie verliep volledig via de koop- en verkoop platform chat.

Op vrijdag 27 mei einde dag heb ik de verkoper gevraagd of hij de koopovereenkomst te annuleren, omdat hij de telefoon X nog steeds niet had verzonden, waardoor de geboden prijs van 700 euro onredelijk was geworden.

Op 29 mei heeft de verkoper 50 euro aan mij terugbetaald via betaalverzoek ter compensatie voor de vertraging. Hij kon het totaalbedrag niet terugbetalen omdat hij het geld al had gebruikt. Hij had de telefoon X nog steeds niet verzonden en beloofde dat maandag te doen.

Op dinsdag 31 mei kreeg ik van de verkoper de tracking code. De verkoper beweerde dat de zending bij hem was opgehaald en het twee dagen kon duren voordat het zichtbaar is. Hij zei Postbedrijf G te hebben gebeld.

Op woensdag 2 juni vroeg ik de verkoper om een afgiftebewijs. Verkoper zei dat hij een bezorgende postbedrijf G koerier de zending had meegegeven. De postbode zou hebben gezegd geen afgiftebewijs te kunnen verschaffen in zo'n geval. De verkoper kon echter geen tracking code vinden van het pakje dat werd bezorgd om zo eventueel de bezorger te kunnen achterhalen.

Op 6 juni beweerde de verkoper de telefoon X te hebben gekocht bij "verkooppunt L via de provider". De verkoper meende geen bewijs te kunnen vinden van aankoop, bijvoorbeeld d.m.v. een bon of email van provider.

Op 8 juni heb ik de verkoper geïnformeerd om de 650 euro terug te betalen en anders ik aangifte zou doen. De verkoper zei dat de risico voor de koper is en dat het niet zijn verantwoordelijkheid is dat de zending kwijt is. Ik heb hem vervolgens gevraagd onderzoek te starten bij Postbedrijf G en bewijs te leveren over eventuele correspondentie/contact met postbedrijf G.

Op 9 juni vertelde de verkoper dat postbedrijf G het pakje heeft gevonden en het twee dagen kon duren voordat het bij hem terug is. Ik heb opnieuw gevraagd naar bewijs van correspondentie/contact, maar kreeg geen reactie.

Op 15 juni heb ik postbedrijf G gecontacteerd over deze zending. Volgens een medewerker is er geen onderzoek gestart door de afzender voor desbetreffende zending en begreep hij niet hoe de afzender aan de informatie komt dat de zending naar hem teruggaat.

Op 16 juni heb ik gevraagd om de status van de zending. De verkoper meende deze nog niet heeft ontvangen.

Wat opviel:
1. De verkoper kan niet bewijzen dat hij telefoon X heeft gekocht, noch dat hij deze heeft opgestuurd, noch dat er een postbedrijf G bezorger was langsgekomen om een ander pakje te brengen, noch correspondentie/contact met Postbedrijf G heeft gehad.
2. De verkoper had bevestigd dat de foto's in de advertentie van de telefoon X daadwerkelijk de telefoon X is die hij aan mij heeft verkocht. De foto toonde een verzegelde telefoon X doos met serienummer *******. Echter volgens website was de "Reparatie en service dekking" al geactiveerd die geldig is tot 25 maart 2023 (de website lijkt deze informatie nu niet meer te tonen), en was de "telefonische technische support dekking" geactiveerd die geldig is tot 24 juni 2022. Deze services duren respectievelijk 1 jaar en 3 maanden lang en worden actief als iemand een telefoon X aanzet en deze met internet verbindt óf als de winkelier bij aankoop de dekking activeert via de kassa. De advertentie was geplaatst op 7 maart 2022. Als de foto echt de telefoon X toonde die ik had gekocht, dan is deze reeds in gebruik genomen.
3. De verkoper zei tegen mij dat hij geen aankoopbon te kunnen vinden, maar tegen andere potentiële kopers meent hij er wel een te hebben. Ik heb met mijn secundaire account mezelf voorgedaan als een andere potentiële koper.

Aangfite gedaan in juli 2022, maar na half jaar besloot politie geen onderzoek te starten i.v.m. andere aangiftes met hogere prioriteiten. Heeft beklag bij Gerechtshof zin of gerechtsdeurwaarder inschakelen?

Goedemiddag,

Alvorens uw rechtspositie goed te kunnen bepalen, is het van belang om alle relevante documenten door te nemen. Heeft de koop plaatsgevonden tussen u als consument en de wederpartij als een professionele verkoper of tussen twee particulieren onderling?
Er zijn in principe twee opties mogelijk: civielrechtelijk procederen om het bedrag terug te vorderen. In dat geval dient de wederpartij officieel in gebreke te worden gesteld en te worden aangemaand terug te betalen. Een tweede optie (met name als de wederpartij ook een particulier is) is het doen van aangifte van oplichting. In de praktijk doet de politie inderdaad niet veel met deze aangiftes, tenzij er meer gedupeerden zijn. Er kan een art. 12 procedure worden gestart, maar dit proces duurt vele maanden. Indien u uw zaak verder wenst te bespreken, kunt u altijd vrijblijvend contact opnemen.

Gr,

Silvienne Leito
FerLei Legal
06-49175526

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag