Consument, Verzekering, Schade
Particulier
Motor gekocht via marktplaats (bij een bedrijf)
Om zeker te zijn dat de motor technisch in orde was, besloten 13 februari een technische keuring te laten doen. Hieruit blijkt dat er een lekkage bij de voorvork is, koelventilator werkt niet, waarschijnlijk is de koppakking lek. De reactie van de verkoper is dat de motoren tegen handelsprijzen en zonder garantie worden verkocht. De verwachtte kosten voor de reparaties vindt hij extreem hoog en hij raadde aan om ergens anders een prijs op te vragen.
Echter is en was mijn intentie niet om een motor met gebreken te kopen, maar eentje waar ik meteen op kon stappen en zorgeloos kon rijden.
Ik heb helaas geen rechtsbijstandverzekering afgesloten en vraag mij af wat en hoe ik verder moet. Is er iets wat ik kan om de aankoop terug te kunnen laten draaien, of de reparatie?
Goedemiddag,
Vervelend voor u dat de aangekochte motor niet aan uw verwachtingen voldoet. Gelet op uw uitleg, ga ik uit van een consumentenkoop (u als consument koper, vs. een professionele verkoper). In dat geval bent u als consument redelijk goed beschermd. Uitgangspunt is dat u een goed product dient te krijgen die voldoet aan de verwachtingen en doeleinden waarvoor het is aangeschaft. Ook lijkt het erop dat de verkoper niet ontkent dat het product gebreken heeft.
De wet schrijft voor dat u de verkoper in ieder geval in de gelegenheid moet stellen om het product te herstellen. De verkoper maar hier geen kosten voor in rekening brengen. Lukt het niet of wilt de verkoper hier niet aan meewerken, kunt u de koop ontbinden en uw geld terugvragen. Dit proces moet wel goed doorlopen worden om de kans van slagen van een dergelijke vordering te vergroten. Neem gerust vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Gr,
Dhr. mr. S. Leito
FerLei Legal
06-49175526