Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier

Moet ik studie terugbetalen na ontslagaanvraag?

In november een opleiding gestart. Mijn werkgever heeft deze opleiding betaald.
Ik heb nu ontslag genomen en mijn werkgever wil een vergoeding. Ik wil een vergoeding best betalen, maar zij willen 2 derde terug en verrekenen met mijn salaris. Ik heb nooit een studieovereenkomst gezien of getekend. Ze heeft toendertijd wel gezegd dat ik iets moest tekenen, maar dat is niet gebeurd. Moet ik we of niet terug betalen en welke vergoeding zou billijk zijn.

Op grond van de rechtspraak hoeft een studie alleen maar terugbetaald te worden als aan een aantal voorwaarden is voldaan.
Er mag van de werkgever verwacht worden dat de werknemer van tevoren op de (financiƫle)risico's is gewezen van de terugbetaling. Ook moet voordat de studie begint duidelijk zijn hoeveel kosten er terugbetaald moeten worden en hoe de afbouw daarvan is.

Als er geen handtekening is "opgehaald" wordt het moeilijk om vast te stellen of er akkoord is gegaan met de terugbetalingsplicht.

Op basis van uw gestelde feiten is het niet waarschijnlijk dat u de kosten terug hoeft te betalen. Maar afhankelijk van alle omstandigheden van het geval kan het anders liggen. Daarvoor zou ik meer over uw situatie moeten weten.

U kunt vrijblijvend contact met mij opnemen via mijn profiel als u nog vragen heeft of juridische bijstand wenst.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag