Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Moet ik factuur aannemer betalen als werk niet goed is?

Ik heb een klusaannemer aangenomen voor het plaatsen van een schuur. Hij zou hier zo'n 48 uur over doen. Dit heeft hij ook gedaan, alleen het werk is nog niet klaar en wat hij gedaan heeft is niet netjes (palen niet waterpas, deuren hangen scheef, deuren zijn niet van de maat die ik had opgegeven en de afwerklatten zijn niet waterbestendig etc.).
Ik heb hem de helft van zijn gemaakte uren betaald, én het volledige bedrag van de door hem bestelde materialen omdat hij hier om vroeg, ondanks dat hij de facturen hiervan steeds niet aan mijn wil geven (hij belooft dit wel, het staat zelfs op zijn factuur dat hij ze gegeven heeft, maar hij stelt het steeds uit).
Hij heeft mij niet verteld dat de deuren niet van de juiste maten waren, waar ik ten goeder trouw voor betaald heb zonder de bonnen te zien. Ik kwam er daarna zelf achter dat de deuren te smal waren, omdat de motor er niet doorheen past. Hij zei dat de bredere deuren een langere levertijd hadden dus had hij deze maar besteld.

Hij heeft toegegeven dat de deuren niet goed zijn, ze hangen niet waterpas (de palen staan niet waterpas), en ook dat de sloten niet goed in het slot zullen komen te vallen omdat hij de deuren te ver naar voren heeft geplaatst t.o.v. de palen. Hij heeft toegezegd dit op te lossen. Er is nog geen datum voor de herstelwerkzaamheden, hij heeft ook nog geen vervangende deuren, palen en latten besteld.

Nu vraagt hij of ik de rest van de factuur volledig wil voldoen omdat hij deze uren nu eenmaal gemaakt heeft, en dat het niet uitmaakt dat de klus nog niet klaar is. Ik heb hem gezegd dat ik graag wil dat hij eerst alles herstelt (en zélf de juiste deuren en materialen bestelt, hij wilde dit door mij laten doen...) voordat ik de andere helft van de factuur betaal. En ook dat ik de bonnen wil zien van alle door hem bestelde materialen. Er staat nog een bedrag van € 1150,00 open. Ik heb reeds € 3500 materialen en € 1150,00 arbeidsloon betaald.

Sta ik in mijn recht, hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Indien de aannemer niet op de juiste wijze heeft gepresteerd, kunt u uw betalingsverplichtingen in principe opschorten. Wel is verstandig om een en ander in een aangetekend schrijven vast te leggen. U dient dan mee te delen dat u pas weer betaalt nadat de afgesproken werkzaamheden correct zijn uitgevoerd en daarvoor zou u de aannemer een redelijke termijn moeten geven.
Of de aannemer niet juist heeft gepresteerd is mede afhankelijk van hetgeen u in de aanneemovereenkomst bent overeengekomen. Is daar iets van vastgelegd bijvoorbeeld (?). Indien er geen goede vastlegging is van de gemaakte afspraken zou over de vraag of wel of niet juist is gepresteerd uiteraard discussie kunnen ontstaan.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag