Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Misleidende overeenkomst: wat kan ik doen?

Ik heb een proefpakketje besteld van XYZ. op de website gaven ze aan dat je dit binnen twee weken kunt herroepen en het een overeenkomst zonder toewijding en verbintenisperiode betreft.
daar ik het proefpakket graag wilde ontvangen heb ik dit niet herroepen. wat me logisch lijkt.
het proefpakket heb ik ontvangen en direct betaald via Riverty.
Nu ontving ik een paar weken later, zonder aankondiging, een nieuw pakket van hen.
ik heb met ze gecommuniceerd dat ik dit niet wenste te ontvangen maar ze gaven aan dat ik een abonnement afgesloten heb en dit moest betalen. ze gaven aan mijn abonnement stopgezet te hebben.
het vreemde is dat ik nooit een factuur ontvangen heb en ook geen inloggegevens van mijn account waarvan ze aangeven dat ik het zelf ook kan stopzetten.
de informatie die op de website staat vind ik erg misleidend en dat heb ik ook aangegeven, ze geven aan dat je de tabletten minstens een maand moet gebruiken om te kunnen weten of het werkt, het proefpakket is voor de periode van een maand. het lijkt me logisch dat je het eerst een maand uit mag proberen alvorens je besluit om ermee door te gaan.
het ontvangen pakket heb ik op eigen kosten retour gestuurd via DHL daar ik deze NIET wenste te ontvangen. ze hebben het ontvangen maar bij riverty wordt dit als 'niet geaccepteerd' vermeld.
Ik vind dit heel misleidend. Een abonnement zonder toewijding of aankoopverplichting is geen abonnement in mijn ogen.
ik heb in mijn communicatie aangegeven dat ik vind dat bedrijven eerlijk te werk moeten gaan als zij producten en diensten aan consumenten verkopen. Zij mogen de consument niet misleiden.
Dat staat in de Wet Oneerlijke Handelspraktijken. Als de consument een overeenkomst sluit door een oneerlijke handelspraktijk, dan kan hij deze overeenkomst vernietigen.
ik heb aangegeven dat ik op grond van bovenstaande de overeenkomst wil vernietigen.

hun antwoord hierop is dat ik toch de retour gezonden zending moet betalen.
Ik ben het hier niet mee eens en nu kreeg ik gisteren een bericht dat het bedrag nog steeds openstaat en er incassokosten bijgekomen zijn. Ze zijn dus blijkbaar niet bereid, ondanks mijn verweer om dit stop te zetten.

Kunnen jullie me hierin helpen en aangeven wat ik kan doen en of ik in mijn recht sta?
bij voorbaat mijn hartelijke dank.
met vriendelijke groet,

Als je van mening bent dat een overeenkomst is gebaseerd op misleiding door de verkoper, kan dat grond zijn voor vernietiging van die overeenkomst. Misleiding kan bijvoorbeeld zijn dat er onjuiste informatie is gegeven of dat de verkoper informatie heeft achtergehouden die van invloed hadden kunnen zijn op jouw beslissing om de overeenkomst aan te gaan.

Om een overeenkomst te vernietigen op basis van dwaling (waaronder misleiding valt), moet je aan kunnen tonen dat er sprake was van een onjuiste voorstelling van zaken, en dat je bij een correcte voorstelling van zaken de overeenkomst niet, of niet onder dezelfde voorwaarden, zou zijn aangegaan.

Het is raadzaam om eerst in overleg te treden met de andere partij en te proberen tot een oplossing te komen. Leidt dit niet tot een bevredigende oplossing dan kun je de overeenkomst schriftelijk vernietigen op basis van dwaling. Hierbij is het belangrijk dat je duidelijk en gemotiveerd aangeeft waarom er volgens jou sprake was van dwaling.

Let op dat er termijnen gelden voor het inroepen van de vernietiging. In de meeste gevallen moet je binnen redelijke termijn na ontdekking van de dwaling handelen.

Het is sterk aan te raden om in een dergelijke situatie juridisch advies in te winnen, omdat elke situatie uniek is en de beoordeling daarvan complex kan zijn.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

bedankt voor uw reactie, ik vraag me af of het zinvol is om juridisch advies in te winnen en wat de kosten daarvan zijn.
en of het wat oplevert om er tegenin te gaan.
ik heb al meerdere keren contact gehad met de leverancier en krijg steeds een soort van standaard gegenereerd antwoord in mijn ogen.
daarnaast heb ik ook met Riverty contact gehad, via hun loopt de betaling, en zij geven een heel ander antwoord over het retourbeleid.
zij geven aan dat je binnen 14 dagen het proefpakket retour moet sturen om van het abonnement af te komen, maar dan zie ik het nut van een
proefpakket niet in...
het blijft verwarrend maar in mijn ogen is er sprake van dwaling


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag