Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Dit druist in tegen het "goed werkgeverschap" zoals dat in de wet bedoeld is. Uiteraard kan het incidenteel voorkomen dat iemand op het laatste moment opgeroepen of ingepland wordt (b.v. bij ziekte van een collega of onverwachte drukte) maar niet stelselmatig.
Een werknemer mag ook in redelijkheid aangeven dat hij/zij al andere plannen heeft. Dit is dan pech voor de werkgever, hij moet gewoon voor 38 upw salaris betalen. Eventueel kan hij stellen dat dit van de vakantiedagen moet worden opgenomen. Ook weer: alles in redelijkheid.
Wat in dit soort situaties het belangrijkste is, is goed overleg met de werkgever, indien mogelijk met het voltallige personeel. In neem tenminste aan dat anderen dit ook ervaren.
Ik meen dat de horeca CAO toelaat om 12 uren per dag te werken, uiteraard afgewisseld met pauzes en een warme maaltijd vergoeding.
De CAO bevat in artikel 7 een bepaling over de arbeidstijden en rusttijden. Je moet kijken welke situatie van toepassing is.
Verder bepaalt de CAO in artikel 6 het volgende:
1. Dienst- en werkrooster. De werkgever is verplicht een dienstrooster te hanteren waarmee een werknemer minimaal twee weken vooraf zijn werktijden verneemt.
2. Aanpassing dienstrooster. Na overleg tussen werkgever en werknemer is aanpassing van het dienstrooster door de werkgever mogelijk, als bedrijfsomstandigheden dat noodzakelijk maken.
Eén dag van te voren is dus niet toegestaan.
Reactie van de vraagsteller
THanks!! Weten julle mischien ook iets over min-uren? CAO zegt daar zo weinig over
Wat is precies opgenomen in het contract over min-uren? De CAO heeft alleen een regeling bij einde dienstverband artikel 5 lid 5:
Minuren zijn uren die zijn ontstaan doordat de werknemer op de einddatum van het dienstverband dan wel aan het einde van het kalenderjaar minder uren heeft gewerkt dan de uren die (gemiddeld)
zijn overeengekomen.
Reactie van de vraagsteller
In het contract staat niet iets specifieks over min-uren. Wel vraag ik me nu af wat artikel 5 lid 5 exact inhoud? Betekent dit: ik stop bijv. half april dus heb ik min-uren? Of geld dit ook over de maanden hiervoor? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat wanneer je drie keer in een week eerder naar huis gestuurd wordt (in bijv. Feb) omdat het rustig is of dat wanneer je wordt gebeld dat je toch niet hoeft te komen dat je deze uren dan maar in moet halen (in bijv. April)... :S
Art 5. CAO is alleen van toepassing als het dienstverband wordt beeindigd.
Minuren worden wel uitbetaald en moeten daarom gecompenseerd worden door inhalen. Het moet dan wel gaan om uren die in hetzelfde kalenderjaar zijn ontstaan, want het is niet mogelijk om minuren mee te nemen naar een volgend kalender jaar. De hoofdregel is dat de minuren niet met het loon of vakantierechten verrekend mogen worden, behalve wanneer je zelf je dienstverband opzegt. Je bent zelf (ook) verantwoordelijk om te melden dat minuren zijn ontstaan. Meld dit dus, het liefst schriftelijk, aan je werkgever! Hij kan je dan méér inroosteren. Doet hij niets met jouw melding, dan is dat zijn eigen verantwoordelijkheid.