Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Mijn zusje werkt sinds ander halve maand in de horeca. Zij heeft een contract voor 38 uur per week. Mijn zusje krijgt pas een dag van te voren of op de dag zelf te horen wanneer ze 'weekend' heeft en de uren die ze tekort komt omdat zij haar eerder naar huis sturen of extra vrij geven dient ze 'in te halen'. Ze weet niet waar ze aan toe is omdat ze nooit van te voren weet wanneer ze vrij is en tot hoelaat ze moet werken. Ze heeft het idee geen rechten te hebben omdat ze 'min-uren' heeft omdat zij de volle 38 uur betalen. (wat hoort natuulijk) Nu zijn mijn vragen of die min-uren ingehaald moeten worden? Hoeveel uren mag men per dag en per week werken? Is een werkgever verplicht een rooster te maken?

Dit druist in tegen het "goed werkgeverschap" zoals dat in de wet bedoeld is. Uiteraard kan het incidenteel voorkomen dat iemand op het laatste moment opgeroepen of ingepland wordt (b.v. bij ziekte van een collega of onverwachte drukte) maar niet stelselmatig.
Een werknemer mag ook in redelijkheid aangeven dat hij/zij al andere plannen heeft. Dit is dan pech voor de werkgever, hij moet gewoon voor 38 upw salaris betalen. Eventueel kan hij stellen dat dit van de vakantiedagen moet worden opgenomen. Ook weer: alles in redelijkheid.
Wat in dit soort situaties het belangrijkste is, is goed overleg met de werkgever, indien mogelijk met het voltallige personeel. In neem tenminste aan dat anderen dit ook ervaren.
Ik meen dat de horeca CAO toelaat om 12 uren per dag te werken, uiteraard afgewisseld met pauzes en een warme maaltijd vergoeding.

Beoordeel dit antwoord:

De CAO bevat in artikel 7 een bepaling over de arbeidstijden en rusttijden. Je moet kijken welke situatie van toepassing is.

Verder bepaalt de CAO in artikel 6 het volgende:
1. Dienst- en werkrooster. De werkgever is verplicht een dienstrooster te hanteren waarmee een werknemer minimaal twee weken vooraf zijn werktijden verneemt.
2. Aanpassing dienstrooster. Na overleg tussen werkgever en werknemer is aanpassing van het dienstrooster door de werkgever mogelijk, als bedrijfsomstandigheden dat noodzakelijk maken.

Eén dag van te voren is dus niet toegestaan.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

THanks!! Weten julle mischien ook iets over min-uren? CAO zegt daar zo weinig over


Wat is precies opgenomen in het contract over min-uren? De CAO heeft alleen een regeling bij einde dienstverband artikel 5 lid 5:

Minuren zijn uren die zijn ontstaan doordat de werknemer op de einddatum van het dienstverband dan wel aan het einde van het kalenderjaar minder uren heeft gewerkt dan de uren die (gemiddeld)
zijn overeengekomen.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

In het contract staat niet iets specifieks over min-uren. Wel vraag ik me nu af wat artikel 5 lid 5 exact inhoud? Betekent dit: ik stop bijv. half april dus heb ik min-uren? Of geld dit ook over de maanden hiervoor? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat wanneer je drie keer in een week eerder naar huis gestuurd wordt (in bijv. Feb) omdat het rustig is of dat wanneer je wordt gebeld dat je toch niet hoeft te komen dat je deze uren dan maar in moet halen (in bijv. April)... :S


Art 5. CAO is alleen van toepassing als het dienstverband wordt beeindigd.

Minuren worden wel uitbetaald en moeten daarom gecompenseerd worden door inhalen. Het moet dan wel gaan om uren die in hetzelfde kalenderjaar zijn ontstaan, want het is niet mogelijk om minuren mee te nemen naar een volgend kalender jaar. De hoofdregel is dat de minuren niet met het loon of vakantierechten verrekend mogen worden, behalve wanneer je zelf je dienstverband opzegt. Je bent zelf (ook) verantwoordelijk om te melden dat minuren zijn ontstaan. Meld dit dus, het liefst schriftelijk, aan je werkgever! Hij kan je dan méér inroosteren. Doet hij niets met jouw melding, dan is dat zijn eigen verantwoordelijkheid.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag