Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Uiteraard zijn wij terug gegaan naar de kleermaakster. Zij ontkende in eerste instantie de pantalon gestreken te hebben, later bleek dat strijken toch nodig is geweest vanwege de zoom. Ze gaf de schuld van het slechte naaiwerk in eerste instantie aan de machine, vervolgens aan de dunne fijne stof. Ik vind dat zij als professional van te voren moet weten hoe met dergelijke stof omgegaan moet worden.Zij verweerde dat zij niet alles kan weten. Zij bood aan opnieuw te naaien, maar dan nu handmatig. Maar als je opnieuw naait, wordt de schade alleen maar groter. Wij willen een schadevergoeding. Hierop werd ze boos, riep "ik ben klaar met jullie" en zette ons uit haar pand.
Vraag: kunnen wij de kleermaakster aansprakelijk stellen voor de schade?
Je kunt haar uiteraard aansprakelijk stellen voor de schade. Normaal gesproken is ze ook verzekerd maar in ieder geval is ze WA verzekerd net als iedereen. Ik zou haar aansprakelijk stellen via een aangetekende brief en uiteraard foto's maken van de schade aan de broek. In de brief kondig je aan dat je juridisch advies hebt ingewonnen en dat als ze niet meewerkt je verdere stappen zult ondernemen. Als ze echt een professionele naaister is met een eigen winkel etc. dan mag je zeker van haar verwachten dat ze weet hoe ze een reparatie (in dit geval het korter maken van een broek) moet aanpakken. Als ze twijfels had, had ze dat vooraf moeten kenbaar maken. Nu ze de opdracht heeft aangenomen mag je verwachten dat het correct wordt uitgevoerd.