Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Mijn koffieapparaat welke ik 1,5 jaar geleden heb gekocht werkt niet naar behoren en is al meerdere malen naar de fabrikant teruggeweest voor reparatie. De laatste keer was ik het zo zat dat ik een klacht in heb gediend ook omdat de garantie over 5 maanden afloopt. Nu krijg ik een geheel nieuw koffieapparaat maar geen extra garantie. Is de fabrikant niet verplicht om bij elk nieuw apparaat (ook al wordt deze omgeruild voor een defect apparaat in de 1e garantieperiode) weer 2 jaar garantie te leveren? Graag uw reactie
Geachte vraagsteller,
er is een verschil tussen garantie en het recht op het hebben van een goed werkend produkt. Het eerste is een 'service' van de fabrikant, het tweede een wettelijk recht.
Ik zie dan ook niet in dat de fabrikant verplicht is wederom 2 jaar fabrieksgarantie te geven op het nieuwe produkt. Wel is het zo dat, indien dit nieuwe produkt ook ernstige gebreken vertoont, U wederom recht zou kunnen hebben op kosteloze reparatie of vervanging, niet op basis van garantie, maar op basis van de wet.
met vriendelijke groet.