Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Beste vraagsteller,
hoe lang is het geleden dat uw grootouders zijn verhuisd?
Van KPN mag je -net als elke andere dienstverlener- niet verwachten dat er wordt onderzocht of de klant het juiste contract heeft afgesloten.
Ook van de consument wordt verwacht dat hij oplettend is en niet te lang wacht met het melden van fouten.Zijn de zakelijke abonnementen niet duurder bijvoorbeeld, of zijn er geen algemene voorwaarden aan de klant aangeboden waaruit de fout ontdekt had kunnen worden? Ik denk dat het er op aan komt of er nog een contract is terug te vinden waarop de wensen van de klant verwerkt staan. Dan kunnen uw grootouders bewijzen dat er toch echt een administratiefout is gemaakt, maar dat zij dat nu pas weten(al is dat verweer zwak). Wacht nu niet meer te lang, maar reageer direct!
Reactie van de vraagsteller
Hartelijk dank voor het antwoord.
Ja een zakelijk abonnement is duurder. We hebben nooit algemene voorwaarden ontvangen hooguit misschien bij het afsluiten wat dacht ik iets van 50 jaar geleden was. Het is nogal vreemd wanneer je na bijna 30 jaar ipv je eigen naam de naam van je bedrijf tegenkomt op een rekening. Dat bedrijf bestaat dus al bijna 30 jaar niet meer. Daarop hebben we direct KPN gebeld. Dat zou geregeld worden. Uiteindelijk werd dat een lang verhaal van heen en weer bellen en mailen zonder succes. We zijn bijna 2 jaar bezig geweest om het abonnement weer te laten omzetten. Dat kon alleen als ze 130 euro zouden betalen. Ze hadden al eens betaald en dus rekeningen van KPN waarop geen zakelijk abonnement staat maar KPN wilde toch die betaling. Daarop is besloten om over te stappen. Uit uw reactie begrijp ik dus dat kpn de zakelijke voorwaarden mag hanteren? Die bieden ze niet aan na wijziging aangezien dat bij zakelijke klanten dus niet hoeft. Klopt het dat dan ook het consumentenrecht hier dan niet van toepassing is? Dit omdat KPN een overeenkomst heeft met het bedrijf in plaats van mijn grootouders als consument.
Beste,
waar het om gaat is dat men aan de bel moet trekken zodra de verkeerde gegevens op de factuur te zien, dat is dus al heel lang geleden. Zoals ik het begrijp probeert u dit de laatste jaren in orde te maken. Omdat de fout nu aan beide zijden ligt lijkt het me meer dan redelijk dat er verder geen kosten worden gevraagd voor omzetting. Het consumentenrecht is wel degelijk van toepassing, helaas staat de fout daaraan in de weg en dus moet dat eerst in orde gemaakt worden door de onterechte vordering te weerspreken in een aangetekende brief met het noodzakelijke bewijs. Eventueel zou ik dat voor u kunnen overnemen. U mag mij via direct contact knop (vrijblijvend) benaderen.
Reactie van de vraagsteller
Excuus, Ik denk dat u mijn verhaal niet geheel begrijpt. Ik zal het proberen te verduidelijken. Nadat het bedrijf is opgeheven is het abonnement direct omgezet. Hierna zijn de rekeningen altijd op naam van mijn grootouders geweest en werd er betaald voor een consumenten abonnement. Tot de verhuizing. Hierna kwamen de rekeningen weer op naam van het bedrijf. Hiervoor is direct, dit is binnen een week na het ontvangen van het eerste onjuiste factuur, aan de bel getrokken. Na het eerste telefoontje zou KPN dit omzetten. Dat is nooit gedaan. KPN is namelijk van mening dat er nooit een omzetting heeft plaatsgevonden ondanks dat we facturen hebben met een normaal consumenten abonnement op naam van mijn grootouders. Wat wij hebben begrepen is dat het omzetten 30 jaar geleden niet goed is gedaan waardoor het zakelijke abonnement wel is stopgezet maar nooit opgezegd. Hierdoor is het consumenten abonnement gelinkt aan het zakelijke abonnement. Door de verhuizing is niet het consumenten abonnement verhuist maar het zakelijke abonnement en is het consumenten abonnement opgezegd. Dat de omzetting nooit goed heeft plaatsgevonden wisten we pas na de verhuizing. Er zijn in de tussentijd nooit algemene voorwaarden of brieven gekomen van een zakelijk abonnement.
Dat je van KPN niet hoeft te verwachten dat ze aan de bel trekken bij een foutief abonnement lijkt mij vrij logisch. Maar het lijkt mij niet onredelijk om van KPN te verwachten dat ze een omzetting goed afhandelen. En dat ze ook niet op eigen houtje een abonnement wijzigen van een consumenten abonnement naar een zakelijk abonnement na een verhuizing. Hiervoor zijn we nu al twee jaar in contact met KPN. KPN weigert het abonnement te wijzigen naar een consumenten abonnement zonder dat hiervoor 130 euro wordt betaald. Hierop hebben mijn grootouders besloten dat ze geheel van KPN af wilden en dat ze over wilden stappen naar ziggo. Wat ik wil weten of de wet van dam hier van toepassing is. Wanneer de wet van dam van toepassing is hebben mijn grootouders namelijk de juiste opzeg termijn in acht genomen, namelijk een maand en kan KPN dus geen vordering maken van 250 euro vanwege het niet correct opzeggen. Zo niet dan heeft KPN een terechte vordering.
Beste,
ja de wet van Dam is onder deze nieuwe uitleg van toepassing, al is het indirect en zult u deze rechten moeten gaan afdwingen omdat er een fout aan de zijde van KPN is gemaakt. Duidelijk is dat KPN geen zin heeft om u tegemoet te komen. Ik adviseer dan ook alle gegevens te bewaren, het verhaal duidelijk (schriftelijk) op papier zetten en dat dit heeft geleid tot een wanprestatie aan de zijde van KPN, en dat uw grootouders niet van plan zijn op te draaien voor de (gevolg)schade, zijnde 250 Euro. U kunt ook met mij direct contact opnemen: ik heb me gespecialiseerd in het oplossen van kleine, duidelijk begrensde, juridische hulpvragen.