Stel vraag

Overheid, Gemeente, Vergunning

Particulier


Meer veiligheid op straat eisen bij gemeente?

Namens een groep verontruste bewoners vraag ik uw hulp bij het volgende:
- Wij zijn de bewoners van de Sluisweg in Kiel Windeweer, een klein dorp in de gemeente Midden Groningen. De weg waaraan wij wonen is ooit ontstaan als jaagpad langs het Kieldiep, gegraven voor de turfschepen die van- en naar de stad Groningen werden getrokken. Eens was het dus een zandpad. Een gevolg daarvan is dat de weg enerzijds grenst aan een zeer smalle oeverwal en aan de andere kant aan de tuinen, of zelfs direct aan de huizen van de bewoners.
De weg is zo'n 3,60 mtr. breed. Daardoor b.v. het wederzijds passeren van 2 auto's een lastige kwestie. Daarnaast wordt de weg gebruikt door schoolgaande kinderen, recreatieve fietsers en wandelaars, al en dan niet met hond. Het dorp heeft de status van "beschermd dorpsgezicht", wat het zeer de moeite waard maakt voor een rustige toertocht of wandeling.
Maar de weg is door zijn oorsprong ook lang en recht. En dat betekent een uitdaging voor velen om de frustratie van alle dagelijkse snelheidsbeperkingen van zich af te schudden. En dat wordt nog ondersteund door een bord aan 1 toegang van de weg waarop "einde 30" wordt aangegeven. Dit betekent niet meer of minder dan maximaal 50 km. maar dat moet je dan wel zo willen lezen. Voor veel bewoners is het soms dan ook gevaarlijk om met eigen auto vanuit de oprit de weg op te draaien. Om over spelende kinderen en huisdieren nog maar te zwijgen.

Van Veilig Verkeer Nederland hebben we advies gekregen over deze situatie. Onderstaand geef ik u dit advies:
1 - De wegbeheerder bepaald de functie/status van de weg. Over de gehele gemeente is er een categoriseringsplan waar de Sluisweg onderdeel van uit maakt. We kennen binnen de bebouwde kom 50km en 30km wegen en buiten 60,80 etc. Het bord met de snelheid hoort dus bij de functie van de weg zoals aangegeven in het categoriseringsplan. Bij het opstellen van het categoriseringsplan kan de burger bezwaar maken. Als het klopt dan is de Sluisweg in het categoriseringsplan als 50km weg opgenomen, wat niet klopt met de inrichting.
2 - Dit betekent dat de functie van de weg voorheen is vastgesteld. Aanpassen kan natuurlijk altijd, maar hiervoor is ook een procedure.
3 - VVN vindt dat een snelheid van 50km/h op betreffende wegvak onveilig/onacceptabel is en ook niet volgens de landelijke richtlijnen, want op een 50km weg behoren o.a. vrij liggende fietspaden en voetpaden aanwezig te zijn. Het zijn richtlijnen waar een wegbeheerder van mag afwijken, maar dan moeten er wel goede redenen voor zijn.
4 - De verantwoordelijkheid ligt bij de wegbeheerder.
5 - Welke en wanneer? Als er een ongeval op betreffende wegvak gebeurt, kan de wegbeheerder aansprakelijk worden gesteld, omdat de weg niet volgens de richtlijnen die bij 50km horen, is ingericht. Tenzij de wegbeheerder goede argumenten heeft, maar dat lijkt mij niet het geval.

Wij hebben onze zorgen bij de gemeente geuit maar zij reageren niet. Blijft de vraag wat de juridische consequenties zijn en welke mogelijkheden ons dan ten dienste staan.
Graag uw advies hierover.

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag