Stel vraag

Particulier


Martijn de Schepper Met veel verbazing lees ik je reactie op de assurantie belasting van de wegenwacht services van de ANWB. Ze zijn m.i. hier al jaren in overtreding. De wet is heel duidelijk over wat een verzekering is.
Ten eerste dient er een polis te zijn. Heeft de wegenwacht niet ze hebben alleen algemene voorwaarden voor een services er komt nergens het woord verzekering in voor en ook nergens het woord polis. Bij een verzekering moet heel duidelijk zijn waar tegen je verzekerd ben wat is vastgelegd in een polis. Verder dient er een uitkering te komen in geld etc.
Als het wel een verzekering is heeft een verzekerde het recht om deze elke maand op te zeggen.
Dit is een zeer leuke zaak waar ik me in vast ga bijten.
Want ik heb jaren lang 30 zonder dat ik daarvan op de hoogte was een verzekering gehad, terwijl het m.i. geen verzekering is en ik dus ten onrechte assurantie belasting heb voldaan.
Ben benieuwd hoe jij naar de verzekeringen kijk volgens het wet boek!

Niet iedere verzekering mag per maand worden opgezegd. Kijk maar naar uw zorgverzekering daar mag je ook maar 1 keer per jaar opzeggen. Dus volgens mij is dat argument niet van toepassing.
Een verzekering hoeft ook niet uit te keren in geld maar kan ook in natura uitkeren. Kijk naar een rechtsbijstandsverzekering waar u geen geld krijgt maar een jurist van de verzekeraar uw probleem probeert op te lossen. Dus ook dit argument gaat niet op.
De assurantiebelasting kent anders dan de omzetbelasting geen factuurstelsel. Er hoeft zelfs geen rekening te worden verstrekt. Dus volgens mij gaat u het daarmee ook niet redden.
Blijft over of er een polis moet worden verstrekte waarin het woord verzekering of polis voorkomt. Vaststaat dat er de voorwaarden waaronder de verzekering gesloten worden verstrekt moeten worden maar dat gebeurd ook. Ik kan niet terugvinden dat het noodzakelijk is om daarbij te vermelden dat het om een verzekering of polis gaat.
Ik wens u veel succes bij het vervolg van deze zaak.

Beoordeel dit antwoord:

We hadden inmiddels plezierig telefonisch contact. U bent zeer bevlogen, dat is hardstikke leuk om mee te krijgen. Ik wens u heel veel succes bij uw principiƫle "strijd".

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag