Familie, Scheiden, Alimentatie
Particulier
Mag zorgverlener per direct stoppen met zorg?
Een medewerker van H. komt maandag t/m donderdag 's-morgens mijn moeder helpen met het eten van het ontbijt zodat ik (inwonende dochter) na mijn werk kan gaan (werk 6 uurtjes per dag 4 dagen) Mijn moeder is dementerend, 93 jaar oud, niet mobiel en woont nog in haar eigen huis. Nu kwam de medewerkster dinsdagmorgen en mijn moeder was erg opstandig (ze had ook een slechte nacht gehad, slecht slapen) en wou steeds de mond niet open doen zodat er brood in kon. De zorgmedewerkster probeerde het steeds maar de mond bleef gesloten. Toen met de gedachten zal even helpen, want soms wil ze van mij wel eerder iets aannemen probeerde ik het met woorden om mijn moeder te stimuleren om te eten. En de ene keer lukt dat wel en andere keer niet...het was puur dus uit gedachten ik help even mee en misschien lukt het ons samen wel. Toen viel ineens de zorgmedewerkster tegen mij uit van of ik geef haar eten of jij, want afspraak is dat jij MOET weggaan als ik er ben. En dat woordje moet schoot mij in verkeerde keelgat. Ik vertelde haar dat ik niets moet en dat ik zelf wel bepaal of ik wegga of niet uit mijn eigen huis (woon bij moeders in). Toen zei ze ineens ik bel mijn leidinggevende wel en ik zei je doet maar maar ik moet niks en ik ga heus zo wel hoor. En ben naar de gang gelopen om mijn jas alvast te pakken want ik was haar zo zat en dacht zoek het uit maar als ik merk dat je weg bent gegaan zonder dat mijn moeder geen eten of drinken heeft gehad dan zal je wel zien wat ik doe. Buiten gekomen kwam ik er achter dat ik iets was vergeten en liep weer naar binnen. Zij beƫindigde net haar telefoongesprek met haar leidinggevende en trok de jas aan. Ik zei wat ga je doen? Ik ga naar huis was het antwoord en ze ging. Toen heb ik de jas maar weer uitgetrokken en heb mijn moeder haar ontbijt en thee gegeven.
Later die dag rond het middag uur terwijl ik al op mijn werk zat had ik een telefoontje gemist van de leidinggevende. De voicemail was ingesproken en daarin werd gevraagd of ik zo snel mogelijk wou terugbellen want ze wou mijn kant van het verhaal horen maar ze was 's middags vrij en als het me niet lukte om terug te bellen dan zou ze de volgende dag mij proberen te bellen. Ik was inderdaad niet in gelegenheid i.v.m. werkzaamheden om direct terug te bellen.
Zo'n half uurtje later kreeg ik een appje via Whatsapp en daarin werd mij medegedeeld dat ze mij niet telefonisch te pakken kreeg en dat ze in overleg met de medewerkster en een andere externe zorgverlener (Icare (teamleidster) die de verpleegkundige zorg op vrijdag (gehele wasbeurt) doet en tussen de middag de lunch verzorgt) hadden ze besloten om hun zorginzet (voorlopig) in de ochtenden per direct stop te zetten. Dit mede gezien het feit dat hun inzet zijn doel voorbij schoot.
Wij hadden met hun de afspraak dat zij de ochtenden komen om mijn moeder het ontbijt te geven zodat ik naar mijn werk kon gaan en daarnaast zouden ze kijken of ze een medewerker konden vinden die ook tussen de middag de lunch aan mijn moeder te geven omdat zij had aangegeven dat dat eigenlijk niet tot hun taken behoort en zij zouden het dan overnemen. Maar ze hadden (per augustus 2022) alleen nog maar een medewerkster kunnen vinden voor de ochtenden.
In het bericht stond ook nog het volgende: dat ze destijds gestart waren om mij zoveel mogelijk te ontlasten en dat zodra de medewerkster komt en begint met mijn moeder eten te geven, ik naar mijn werk kon gaan. Dat ze begreep dat het niet aan de medewerkster was om te vertellen wat ik wel of niet moet doen, maar dat ik begreep dat ze op deze manier het afgesproken doel niet behaalde. Ze zou overleggen met de casemanager en bekijken op welke manier ze eventueel wel betrokken bleven en daar zou ze later op terugkomen. Dus ik mag niet denken van goh ik help even mee om te kijken of we samen mijn moeder aan het eten krijgen. En moet nu de gehele ochtend zorg alleen doen wat veel tijd kost. Mag dat per direct stoppen maar zo?
Later die dag rond het middag uur terwijl ik al op mijn werk zat had ik een telefoontje gemist van de leidinggevende. De voicemail was ingesproken en daarin werd gevraagd of ik zo snel mogelijk wou terugbellen want ze wou mijn kant van het verhaal horen maar ze was 's middags vrij en als het me niet lukte om terug te bellen dan zou ze de volgende dag mij proberen te bellen. Ik was inderdaad niet in gelegenheid i.v.m. werkzaamheden om direct terug te bellen.
Zo'n half uurtje later kreeg ik een appje via Whatsapp en daarin werd mij medegedeeld dat ze mij niet telefonisch te pakken kreeg en dat ze in overleg met de medewerkster en een andere externe zorgverlener (Icare (teamleidster) die de verpleegkundige zorg op vrijdag (gehele wasbeurt) doet en tussen de middag de lunch verzorgt) hadden ze besloten om hun zorginzet (voorlopig) in de ochtenden per direct stop te zetten. Dit mede gezien het feit dat hun inzet zijn doel voorbij schoot.
Wij hadden met hun de afspraak dat zij de ochtenden komen om mijn moeder het ontbijt te geven zodat ik naar mijn werk kon gaan en daarnaast zouden ze kijken of ze een medewerker konden vinden die ook tussen de middag de lunch aan mijn moeder te geven omdat zij had aangegeven dat dat eigenlijk niet tot hun taken behoort en zij zouden het dan overnemen. Maar ze hadden (per augustus 2022) alleen nog maar een medewerkster kunnen vinden voor de ochtenden.
In het bericht stond ook nog het volgende: dat ze destijds gestart waren om mij zoveel mogelijk te ontlasten en dat zodra de medewerkster komt en begint met mijn moeder eten te geven, ik naar mijn werk kon gaan. Dat ze begreep dat het niet aan de medewerkster was om te vertellen wat ik wel of niet moet doen, maar dat ik begreep dat ze op deze manier het afgesproken doel niet behaalde. Ze zou overleggen met de casemanager en bekijken op welke manier ze eventueel wel betrokken bleven en daar zou ze later op terugkomen. Dus ik mag niet denken van goh ik help even mee om te kijken of we samen mijn moeder aan het eten krijgen. En moet nu de gehele ochtend zorg alleen doen wat veel tijd kost. Mag dat per direct stoppen maar zo?