Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Mag verhuurder bedrijfspand facturatie wijzigen?
Wij huren al 4 jaar een deel van een bedrijfspand tegen bepaalde afspraken. Per 1 augustus 2022 is het pand verkocht aan een nieuwe pandeigenaar (A) welke ons rechtstreeks factureerde voor;
1) bedrag kale huur
2) voorschot levering / diensten
Per 1 januari 2023 ontvangen wij ineens facturen van een ander vastgoedbedrijf (B) die wij niet kennen en waarvan wij ook niet op de hoogte zijn gesteld. Om die reden bezwaar gemaakt tegen factuur van januari en (nog) niet betaald. Inmiddels met A contact gehad en die bevestigt dat B voortaan contactpersoon is.
- facturen worden niet meer gesplitst in kale huur en levering / diensten, waardoor wij oa energiekosten et cetera niet meer kunnen specificeren in onze boekhouding en controleren met eindafrekening.
- huur is verhoogd met 14,5% voor januari en februari. Vanaf maart is dat maar 7%. Het is toch vreemd dat we eerst 2 maanden veel meer moeten betalen?
- voorschot energiekosten is met 60% verhoogd, terwijl wij het verbruik van 2022 niet eens halen (volgens eigen controle meterstanden) en de eindafrekening is nog niet ontvangen. Mag een voorschot zomaar zoveel verhoogd worden, terwijl er niet is aangetoond dat het verbruik ook daadwerkelijk verbruikt wordt? (ivm nog niet gestuurde eindafrekening van 2022?)
- wij hebben verzocht de facturen aan te passen naar de afspraken die voorheen zijn gemaakt. B wil dat niet doen en geeft aan dat dit niet mogelijk is, maar op deze manier kan onze accountant de facturen niet juist verwerken en hebben wij vertekende cijfers in onze administratie. Is B verplicht dit te doen?
1) bedrag kale huur
2) voorschot levering / diensten
Per 1 januari 2023 ontvangen wij ineens facturen van een ander vastgoedbedrijf (B) die wij niet kennen en waarvan wij ook niet op de hoogte zijn gesteld. Om die reden bezwaar gemaakt tegen factuur van januari en (nog) niet betaald. Inmiddels met A contact gehad en die bevestigt dat B voortaan contactpersoon is.
- facturen worden niet meer gesplitst in kale huur en levering / diensten, waardoor wij oa energiekosten et cetera niet meer kunnen specificeren in onze boekhouding en controleren met eindafrekening.
- huur is verhoogd met 14,5% voor januari en februari. Vanaf maart is dat maar 7%. Het is toch vreemd dat we eerst 2 maanden veel meer moeten betalen?
- voorschot energiekosten is met 60% verhoogd, terwijl wij het verbruik van 2022 niet eens halen (volgens eigen controle meterstanden) en de eindafrekening is nog niet ontvangen. Mag een voorschot zomaar zoveel verhoogd worden, terwijl er niet is aangetoond dat het verbruik ook daadwerkelijk verbruikt wordt? (ivm nog niet gestuurde eindafrekening van 2022?)
- wij hebben verzocht de facturen aan te passen naar de afspraken die voorheen zijn gemaakt. B wil dat niet doen en geeft aan dat dit niet mogelijk is, maar op deze manier kan onze accountant de facturen niet juist verwerken en hebben wij vertekende cijfers in onze administratie. Is B verplicht dit te doen?