Wonen, Buren
Particulier
Mag tijdelijke huurovereenkomst worden opgezegd?
Ik heb contact met C. over het huren van de aula en enkele klaslokalen van hun school in Breda op een zaterdag. Dit doen we al 2x per jaar sinds 2017. De Facilitair manager heeft de verhuurtaak van de conciërge overgenomen en in eerste instantie geen toestemming gegeven voor verhuur aan onze Stichting. In een mail pleitte ik voor haar "welwillendheid" en daarna gaf zij per email toestemming voor verhuur.
Zonder dat er iets veranderd is aan ons voor aangekondigde gebruik van de aula en 3 klaslokalen (ik voegde volledigheidshalve gebruik van de keuken voor koffie, thee zetten en warm water om tafels af te nemen en gebruik WC's toe), trok zij de toestemming ineens terug, mede omdat er geen toezicht mogelijk zou zijn (die is er nooit geweest), geen afspraken waren over betaling (eerder wel genoemd), geen mogelijkheid was om een contactpersoon in het geval van calamiteiten aan te wijzen (mijn voorstel) en geen informatie beschikbaar was om de verwarmingskosten door te berekenen.
Ik heb dus geen contract (voorheen nooit sprake van geweest), maar wel schriftelijke toestemming van haar via email en enkele uren later een email met m.i. ongeldige redenen om de toestemming in te trekken. Mijn vraag is: mag dat zomaar? Hoewel er geen contract is, is er dus ook geen sprake van contractbreuk, maar er was wél een afspraak en is er dan sprake van een "afspraakbreuk"? Heeft de eerder gegeven toestemming rechtsgeldigheid? Ik stel deze vraag bovendien, omdat het contact met haar nu onprettig dreigt te worden. Anderen waarschuwen mij dat ze "nogal lastig" kan zijn en zijn bang voor represailles in hun huurafspraak met haar vanwege een losse associatie met ons.
Zonder dat er iets veranderd is aan ons voor aangekondigde gebruik van de aula en 3 klaslokalen (ik voegde volledigheidshalve gebruik van de keuken voor koffie, thee zetten en warm water om tafels af te nemen en gebruik WC's toe), trok zij de toestemming ineens terug, mede omdat er geen toezicht mogelijk zou zijn (die is er nooit geweest), geen afspraken waren over betaling (eerder wel genoemd), geen mogelijkheid was om een contactpersoon in het geval van calamiteiten aan te wijzen (mijn voorstel) en geen informatie beschikbaar was om de verwarmingskosten door te berekenen.
Ik heb dus geen contract (voorheen nooit sprake van geweest), maar wel schriftelijke toestemming van haar via email en enkele uren later een email met m.i. ongeldige redenen om de toestemming in te trekken. Mijn vraag is: mag dat zomaar? Hoewel er geen contract is, is er dus ook geen sprake van contractbreuk, maar er was wél een afspraak en is er dan sprake van een "afspraakbreuk"? Heeft de eerder gegeven toestemming rechtsgeldigheid? Ik stel deze vraag bovendien, omdat het contact met haar nu onprettig dreigt te worden. Anderen waarschuwen mij dat ze "nogal lastig" kan zijn en zijn bang voor represailles in hun huurafspraak met haar vanwege een losse associatie met ons.