Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Mag reisorganisatie restbetaling eisen als in 55 dagen voor vertrek omboek?

1. Op 30nov 2019 geboekt bij Vakantiebedrijf, maar i.v.m. Corona kon deze vakantie naar Frankrijk in 2020 niet doorgaan.
Tel. contact met Vakantiebedrijf onmogelijk. Uiteindelijk maar via email op 11 juni 2020 omgeboekt naar vertrek op 4 augustus 2021 naar een camping in Belgiƫ omdat ik bang was mijn aanbetaling a Euro 481,69 kwijt te zijn omdat men nergens op reageerde. Op 7 juli 2020 ontving ik de bevestiging dat omboeking akkoord was.
2. Op 28 mei 2021 de vraag gesteld via website contactformulier of omboeking mogelijk zou zijn omdat op dat moment quarantaine gold van 7 dagen. Enkel standaard reactie op 4 juni dat men de situatie nauwlettend volgt, geen inhoudelijke reactie op mijn vraag.
3. Op 9 juni 2021 via e-mail aangegeven bij Vakantiebedrijf dat ik mijn reis naar de Ardennen definitief wilde omboeken. Geen contact, enkel standaard email ontvangen op 23 juni dat men het reisadvies nauwkeurig in de gaten houdt. Wederom geen inhoudelijke reactie op mijn verzoek. En telefonisch nog steeds onbereikbaar.
5. Op 3 augustus (dag voor vertrekdatum) reageert Vakantiebedrijf per email dat zij mij probeerden te bellen en een voicebericht hebben achtergelaten omdat restantbetaling nog openstond. Daarbij staat in deze email dat men bij geen reactie 100% kosten in rekening gaat brengen.
4. Echter heb ik een reis-annuleringsverzekering in 2019 afgesloten voor deze vakantie. Rekenend vanaf 9 juni jl. ( =54 dagen voor vertrek ) heb ik al aangegeven dat ik wilde omboeken. Nooit een persoonlijk voorstel ontvangen. Enkel dus 1 dag voor vertrek een gemiste oproep en daarna eenzijdig een email dat ik voor 1600 uur die dag moest reageren. ( maar Nederland werkt voor een vakantie !)
5. Op 4 augustus ontving ik een email dat omboeken naar 2022 niet mogelijk was en dat ik daarom Vakantiebedrijf nog het restantbetaling a Euro 995,81 schuldig ben. Volgens mij zou Vakantiebedrijf mij dit bericht op 10 juni 2021 hebben moeten sturen met alternatieven zodat ik of a) nog een alternatief had kunnen boeken in Nederland of b) annuleren tegen de aanbetalingskosten.

Let wel, originele boeking was incl. reis- en annuleringsverzekering. Normaliter zijn annuleringskosten tot 42 dag voor vertrek - aanbetaling of max. 35% van de reissom. Graag uw advies/ blik op deze zaak.

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag