Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Mag ik financiële dienst annuleren en geld terugeisen?

Gisteravond kwam een financieel adviseur bij me langs (op afspraak). Hij vertelde dat mijn lijfrente niet meer goed is en overgezet moet worden naar een andere aanbieder. Hij heeft papieren daarvoor ingevuld met mijn gegevens en ik heb die ondertekend. Daarbij heb ik ook 1000 euro moeten betalen voor deze dienstverlening. Dat heb ik gelijk gedaan via mijn telefoon met iDeal. Ik heb geen factuur gehad of zo voor zijn dienstverlening, maar heb alleen moeten betalen.

Vanochtend had ik me bedacht en wil ik niet meer dat die rekening overgezet word. Ik heb hem een mail gestuurd en dat bericht, en hij heeft me gebeld. Hij vertelt dat hij zijn opdracht aan mij heeft uitgevoerd en dat ik daarom mijn geld niet terug kan krijgen. Sterker nog, ik moet nog 500 euro bijbetalen als ik niet doorga met de overzetting. En als ik die niet betaal gaat hij een deurwaarder sturen. Hij geeft aan dat er geen enkele mogelijkheid is dat ik mijn geld terugkrijg, want de herroeping/annulering geldt alleen voor het overzetten van de rekening, en niet voor de dienst die hij geleverd heeft. Dat die dienst dus uiteindelijk geen tastbaar resultaat oplevert, is mijn probleem. Hij heeft zijn werk gedaan, vindt hij.

Mag dat? Klopt dat? Heeft hij gelijk dat ik zijn dienst heb afgenomen, ook al gaat er uiteindelijk niets veranderen aan mijn lijfrenterekening?
Omdat het via iDeal betaald is, kan ik helaas zelf het geld niet terughalen, anders had ik dat gedaan. En ik moet nog op papier een aangetekende brief sturen dat ik de dienst niet meer wil, maar dat ga ik pas doen als ik weet dat het ook nut heeft.

Reactie van de vraagsteller

Ik ben erachter gekomen dat een financieel dienstverlener ook vantevoren moet aangeven wat hij voor dienst gaat leveren en wat dat gaat kosten. Dat heeft deze meneer niet gedaan. Ik heb verder ook geen contract of iets dergelijks ondertekend waar op staat dat ik de dienst inderdaad ga afnemen. Ik heb via een tikkie betaald tijdens zijn bezoek. En dat kan ik helaas niet terugdraaien. Wat kan/moet ik in een brief zetten naar hem om toch te proberen mijn geld terug te krijgen?


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag