Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Mag een werkgever de doorbetaalde lunch wijzigen naar niet betaald?

Toen ik aangenomen werd bij de organisatie was er een document waar informatie instond over o.a. lunch en verlof. Daarin stond vermeld dat de lunch doorbetaald werd. Dit is niet het arbeidscontract, maar een apart document. We hebben geen CAO. Nu na jaren is het verandert en worden de lunches niet meer doorbetaald voor nieuwe medewerkers. Nu willen ze het voor iedereen rechttrekken en hebben we twee opties gekregen om uit te kiezen, echter wil ik daarin geen keuze maken. Is dat mogelijk en wat kan ik dan aangeven als argumentatie om het niet te doen?

De organisatie geeft als reden aan dat er in het contract het aantal uren staat wat je daadwerkelijk werkt. Daar valt dus niet de lunch onder. Daarbij werd ik verwezen naar de website van de Rijksoverheid waar inderdaad staat dat volgens de Arbeidstijdenwet de lunch niet doorbetaald wordt, omdat je niet werkt. Echter staat er ook dat er afspraken over doorbetalen kunnen zijn gemaakt in het arbeidscontract of in de CAO. Nu is het in mijn geval niet opgenomen in het contract of CAO, maar wel een ander document waar ik destijds mee akkoord ben gegaan. Is dat voldoende om me daarop te beroepen? Ik heb begrepen van een collega dat de organisatie aangeeft dat het document niet meer bestaat, echter is dat toch raar gezien die van kracht was op het moment dat ik mijn contract tekende?

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag