Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Ja, die bevoegdheid vloeit voort uit de Wet identificatie bij dienstverlening. Banken moeten de identiteit van hun klanten vaststellen. In de wet staat niet dat de bank een kopie van uw identiteitsbewijs mag maken, maar volgens het College Bescherming Persoonsgegevens is het geen overtreding van de wet als de bank een kopie van uw identiteitsbewijs maakt.
Voor meer informatie zie http://www.cbpweb.nl/Pages/uit_z2006-01407.aspx.
Reactie van de vraagsteller
Hartelijk dank voor uw reactie. Hierbij het verhaal ter illustratie.
Sinds 10tallen jaren zijn wij klant met 2 en/of betaalrekeningen bij de ING (voorheen dus klant bij Postbank) Deze betaalrekeningen zijn ooit geopend d.m.v. legitimatie. De ING heeft 1 rekeninghouder een op naam gestelde brief van die ene rekeninghouder gestuurd. In de eerste alinea staat: ”de wet stelt steeds meer eisen aan de financiële dienstverlening. Net als andere banken mogen wij alleen zakendoen met klanten van wie wij de identiteit hebben vastgelegd. Helaas is uw identiteit door de ING niet goed vastgelegd. We bieden u hiervoor onze excuses aan”.
De verdere strekking van de brief luidt als volgt: dat ik mij moet melden met een geldig legitimatiebewijs zodat er een kopie gemaakt kan worden. Bij in gebreke blijven worden de betaalrekeningen geblokkeerd. Inmiddels heeft de ING dit gedaan. Helaas zijn de betaalpassen ook van de mederekeninghouder, die zich wel gelegitimeerd heeft, geblokkeerd. Bij de ING-klantenservice heb ik gemeld en ook in de brief aangegeven dat ik mij wel wil legitimeren, maar dat ik niet wil dat er een scan/kopie van mijn geldige legitimatiebewijs wordt vastgelegd. Bij de klantenservice heb ik ook gevraagd of men hiervoor een formulier had om mijn identiteit op die manier te registreren, maar dit leverde niets op
Inmiddels heb ik schriftelijk protest aangetekend bij ING. Verder heb ik naar de Rijksoverheid gebeld. Zij hebben mij doorverwezen naar Autoriteit Financiële Markten. Ook met AFM heb ik telefonisch contact opgenomen.
Hierbij een gedeelte van de brief die ik naar ING gestuurd heb. Het afschrift is - op verzoek van Autoriteit Financiële Markten - naar AFM gestuurd.
………………..
N.a.v. uw brief waarin u oproept om mijn identiteit opnieuw vast te leggen omdat mijn identiteit “helaas door de ING niet goed is vastgelegd” heb ik uw klantenservice gebeld. Helaas ben ik zeer slecht/klant-onvriendelijk en niet ter zake kundig te woord gestaan.
1 persoon van de en/of betaalrekening t.w. XXXXXXX heeft wel een kopie/scan bij een servicepunt van ING laten maken. Ondanks dat zijn BEIDE passen van beide rekeninghouders geblokkeerd.
M.i. hoef ik mij niet opnieuw te identificeren omdat het betaalrekeningen betreffen, die omstreeks de periode 1975-1980 zijn geopend. U bent wettelijk niet verplicht om mijn identificatie opnieuw vast te leggen.
Ik wil mij eventueel wel opnieuw identificeren, maar ik wil niet dat er een scan c.q. kopie van mijn i.d. gemaakt wordt. U bent dit n.l. wettelijk niet verplicht!
Graag zou ik van u een formulier willen ontvangen waarop door een medewerk(st)er van een ING servicepunt mijn registratienummer van mijn i.d. ingevuld kan worden.
In afwachting van uw reactie,
………………………..
Terzijde: m.i.geeft ING zelf aan "slordig om te gaan met de registratie" in de 1e alinea van hun brief. Ik vertrouw ING daarom niet en wil bij hen mijn legitimatie niet via scan/kopie inclusief BSN laten vastleggen.Helaas kan ik niet overstappen naar een andere bank, omdat ING de rekening heeft geblokkeerd.
Verder las ik bij Vara/kassa het volgende:
Banken en financiële dienstverleners zijn niet verplicht om een kopie of een scan van uw identiteitsbewijs te maken.
Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/integriteit-financiele-markten/vraag-en-antwoord/moet-een-bank-een-kopie-van-mijn-paspoort-maken-en-bewaren.html
Betreffende BSN:
Alleen voor klanten waarvoor de AWR van toepassing is moet het BSN vastgelegd worden.
Anno 2012 gelden als wettelijke verplichtingen:
1-Voor klanten die belastingplichtige diensten afnemen valt de klant onder de AWR en dienen nieuwe klanten minstens een zwart-wit papieren kopie van een geldig identificatiebewijs aan de bank te overhandigen.
2-Voor klanten die geen-belastingplichtige diensten afnemen valt de klant onder de WWFt en volstaat identificatie door het tonen van een geldig ID-bewijs en vastlegging van een formulier met voldoende gegevens, zijnde:
-naam, adres, woonplaats, en geboortedatum van de klant,
-datum van identificatie en handtekening van bankbediende die de identificatie bevestigt.
-type identiteitsdocument, uitgiftenummer en plaats van uitgifte van het getoonde identiteitsbewijs.
- handtekening van klant
dus GEEN Burger Service Nummer en GEEN afbeelding van het gezicht.
Bron: http://www.id-nee.nl/dossiers/her-identificatie-actie-banken/24-id-plicht-banken-2012.html
Definitie van klanten die geen-belastingplichtige diensten afnemen:
Citaat Fiscaal straf- en strafprocesrecht, editie 025, druk 3, Pagina 17,
Het is wellicht wat eenvoudiger om a contrario te onthouden dat van de administratieplicht zijn uitgezonderd 'particulieren' voorzover zij geen huishoudelijk personeel in dienst hebben waarvoor een inhoudingsplicht geldt, dus doorgaans de particulieren die slechts inkomsten hebben uit looninkomen of vermogen.
De bank MOET geen kopie maken maar MAG het wel. Volgens het Cbp is dat niet in strijd met de wet.
Reactie van de vraagsteller
met dank voor uw reactie/tijd.
Klantenservice ING meldt n.b. dat ik mij moet legitimeren bij een ING-bank en niet bij een ING-Servicepunt; in de ING-brief staat letterlijk: U kunt langskomen op elk ING-kantoor en bij elk ING Servicepunt in Nederland..............
Reactie van de vraagsteller
Hierbij wil ik u de voortgang melden:
Onlangs is de "nalatige" rekeninghouder naar de ING-bank in X gegaan. Aangezien die "nalatige" rekeninghouder niet wil dat er een kopie/scan met inbegrip van BSN nummer op enigerlei wijze wordt opgeslagen is de vastlegging gebeurd zoals beschreven is door een panel lid van VARA/kassa. Een gedeelte van de persoonsgegevens was door de “nalatige” rekeninghouder al op een A4tje geprint.
Alle relevante persoonsgegevens m.u.v. BSN nummer en m.u.v. kopie rijbewijs zijn via de fax verstuurd. Tevens zijn de kopieën genoemd in het vorige bericht, Rijksoverheid integriteit financiële markten en VARA/kassa, via de fax verstuurd.
Dit was echte service van de bankemployee. Het voelde “ouderwets” goed!
Happy end: een paar uur later bleek de blokkering van de en/of rekening te zijn opgeheven.