Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Mag collega mijn mails verwijderen?
Ik werk op kantoor met 2 anderen. De ene is productieleider, de andere is HR-adviseur (en vrouw van de directeur).
De productieleider heeft al enkele maanden een conflict met de HR-adviseur. De productieleider bespreekt dit ook met mij, omdat ik vertrouwenspersoon ben.
Enkele maanden geleden ben ik langdurig uitgevallen ivm ziekte en heb ik de HR-adviseur toestemming gegeven om mijn mailbox bij te houden ivm klant- & leverancierscontacten.
In die periode heeft de productieleider ontslag genomen vanwege het conflict. Enkele weken na zijn ontslag is het conflict toch nog verder gegaan. De productieleider heeft nog meerdere malen mailcontact gehad met de HR-adviseur en de directeur en mij in de CC gezet, omdat ik vertrouwenspersoon ben en ik wist van het conflict. Hij heeft ook specifiek in de mails benoemd dat ik in de CC sta, omdat ik vertrouwenspersoon ben. Hij was echter niet op de hoogte dat ik nog steeds ziek was.
Nu blijkt dat de HR-adviseur de mails uit mijn mailbox verwijderd heeft en ook uit de verwijderde items.
Mag zij dit doen? Ik heb haar wel toestemming gegeven mijn mailbox te beheren, maar mails verwijderen die specifiek aan mij gericht zijn als vertrouwenspersoon?
De productieleider heeft al enkele maanden een conflict met de HR-adviseur. De productieleider bespreekt dit ook met mij, omdat ik vertrouwenspersoon ben.
Enkele maanden geleden ben ik langdurig uitgevallen ivm ziekte en heb ik de HR-adviseur toestemming gegeven om mijn mailbox bij te houden ivm klant- & leverancierscontacten.
In die periode heeft de productieleider ontslag genomen vanwege het conflict. Enkele weken na zijn ontslag is het conflict toch nog verder gegaan. De productieleider heeft nog meerdere malen mailcontact gehad met de HR-adviseur en de directeur en mij in de CC gezet, omdat ik vertrouwenspersoon ben en ik wist van het conflict. Hij heeft ook specifiek in de mails benoemd dat ik in de CC sta, omdat ik vertrouwenspersoon ben. Hij was echter niet op de hoogte dat ik nog steeds ziek was.
Nu blijkt dat de HR-adviseur de mails uit mijn mailbox verwijderd heeft en ook uit de verwijderde items.
Mag zij dit doen? Ik heb haar wel toestemming gegeven mijn mailbox te beheren, maar mails verwijderen die specifiek aan mij gericht zijn als vertrouwenspersoon?
Gelet op je functie als vertrouwenspersoon en de rol die je daarin hebt, is dit niet de juiste manier van handelen. Je hebt je collega toestemming gegeven om de dagelijkse gang van zaken voort te zetten, maar niet in de rol van vertrouwenspersoon. Kortom dit is niet rechtmatig en ik zou hier tenminste melding van maken. Wellicht zal dit weinig effect hebben omdat zij als partner van de directeur binnen het bedrijf werkt, maar netjes is het zeker niet.
Succes in ieder geval!