Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Mag autobedrijf prijs koopovereenkomst verhogen na fabrieksannulering?

In september 2021 hebben wij een Toyota Yaris met bouwjaar 2021 in het donkerrood besteld.
Herhaaldelijk gevraagd wanneer de auto nou eindelijk geleverd gaat worden. Telkens werd de leverdatum verplaatst.

Ongeveer 1 week is nu bekend dat de auto's niet geleverd konden worden omdat de fabrikant de levering had geannuleerd.
Nu zijn er wel andere auto's geleverd die een andere kleur rood hebben en van bouwjaar 2022 zijn.

Nou vinden wij de verandering van kleur niet zo een heel groot probleem en dat het nu al meer dan 7 maanden geleden is dat we het besteld hebben ook niet. Het enige probleem is nu dat wij een auto hadden besteld voor €23.000 euro, maar autobedrijf zegt dat dit nu om een andere auto gaat, namelijk bouwjaar 2022 en dat het autobedrijf nu meer kan vragen dan dat er op de koopovereenkomst staat. Ze vragen nu namelijk €26.000 euro.

Mag dit zomaar of moet het autobedrijf zich houden aan het bedrag wat is afgesproken voor de andere auto?
Auto die wij nu eventueel zouden kunnen krijgen is exact hetzelfde op de kleur en het bouwjaar na. Verder is alles hetzelfde.

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag