Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Maart 2017 auto gekocht bij BOVAG-dealer. Auto blijkt defect in MotorManagementSysteem te hebben. Wij waren in de veronderstelling een BOVAG-garantie te hebben. In het koopcontract staat de regel "deze auto wordt zonder BOVAG-garantie geleverd" niet aangevinkt en zijn we ook niet ingelicht dat we moesten afzien van deze garantie. Na veel soebatten met garage en BOVAG hebben we besloten dit bij de Geschillencommissie voor te leggen. Deze commissie verklaart zich niet bevoegd dit geschil te behandelen. Hoe nu verder?

Ik ga er even vanuit dat de Geschillencommissie zich onbevoegd heeft verklaard vanwege de onduidelijkheid over de BOVAG-garantie?
De enige mogelijkheid die in mijn ogen nog openstaat, is in dat geval de kwestie voorleggen aan de kantonrechter. Wat zullen de reparatiekosten ongeveer bedragen, heeft u daar een idee van? En is het euvel inmiddels gerepareerd?

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Dank voor uw snelle antwoord. Ja, uw uitgangspunt is correct.
De reparatiekosten liggen naar schatting tussen de € 2000,- en € 2500. De auto staat nog bij de garage en is nier gerepareerd. Daarnaast hebben we nogal wat extra kosten moeten maken. Kunt u me adviseren over de volgende stap?


Hoe oud was de auto op het moment van aanschaf?

Mijn idee zou zijn om een deskundige in te schakelen, die onder meer de reparatiekosten goed kan beoordelen, als ook hoe het defect bijvoorbeeld kon ontstaan (handelen garage) en of het een gebrek was dat door de garage 'eenvoudig' kon worden vastgesteld. Als juridisch adviseur heb ik helaas weinig kaas gegeten van autotechnieken. Indien dit in uw voordeel is en de garage alsnog niet wil meewerken, zou de kwestie voorgelegd kunnen worden aan de kantonrechter.
Wat uiteraard zo is, is dat afspraken gemaakt zouden moeten worden omtrent de kosten van deze deskundige. Wellicht dat een 50/50 regeling behoort tot de mogelijkheden?

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag