Consument, Verzekering, Schade
Particulier
Levering ondeugdelijke computer
Vraag : Klopt dit ?, of geeft de wet aan dat ik in een dergelijk geval ook na die 14 dagen recht heb op restitutie onder inlevering uiteraard van de defecte computer. Webshop houder schrijft dat ik zelf via de site van de fabrikant de reparatie moet regelen. Ik weiger dat. Ik wil vervanging van het ondeugdelijke apparaat. Volgens webshop houder kan dat niet omdat hij die niet meer in voorraad heeft. Ik stel voor dat ze mij een andere computer leveren ter vervanging, eventueel met bijbetaling. Vraag : Klopt dit ? kan ik inderdaad reparatie weigeren en kiezen voor vervanging ? E-mails van webshop houder zijn overigens summier, af en toe onduidelijk en soms zelfs beledigend. Zij zijn lid van Webwinkel Keur, die een soort geschillenbemiddeling kent. Is het raadzaam om daar gebruik van te maken ? Alvast bedankt voor de hulp.
U hebt recht op kosteloos herstel, dan vervanging, dan ontbinding. Wat u voorstelt ( de bijbetaling) is gewoon redelijk. De webshop -houder moet bewijzen dat de computer ten tijde van de aanschaf geen gebrek had als dat gebrek zich binnen zes maanden openbaart. Meestal een onmogelijke opgave. Ik kan u helpen dit probleem vlot te trekken tegen een kleine vergoeding. Wellicht maakt interventie van een jurist meer indruk.
Reactie van de vraagsteller
Hallo Monique
Bedankt voor je antwoord/advies. Ik begrijp dat kosteloos laten repareren in eerste instantie de aangewezen weg is. Misschien is dat ook wel het beste, want dan krijg ik ook duidelijkheid over de oorzaak. En juridisch gezien sta ik dan waarschijnlijk sterker. Dus welke weg ik ga kiezen na de eventuele reparatie is nog niet duidelijk. Ik kom er mogelijk op terug.