Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Levering ondeugdelijke computer

Ik kocht begin juli 2021 een nieuwe computer bij een webshop. Inmiddels is het 25 augustus 2021 en in die tussentijd kreeg ik regelmatig blauwe schermen, vooral na Windows update. Controle door een expert van de Microsoft Community wees- aan de hand van zgn minidumps - uit dat er sprake was van beschadigd geheugen. Terwijl ik met de computer niets anders deed dan eenvoudige dingen als internetten, mailen, bestanden opslaan etc. Dus geen photo-shoppen of iets dergelijks. Op zijn advies diagnose tool laten draaien. Gaf dezelfde uitkomst. Op zijn advies de bios en andere noodzakelijke firmware op de site van de fabrikant laten updaten. Maar ook dat mocht niet baten. Dus m.i. duidelijk hardware matige schade aan het geheugen (RAM). Ik heb mijn geld teruggevraagd, maar webshop houder weigert dat omdat de eerste 14 dagen waren verlopen.
Vraag : Klopt dit ?, of geeft de wet aan dat ik in een dergelijk geval ook na die 14 dagen recht heb op restitutie onder inlevering uiteraard van de defecte computer. Webshop houder schrijft dat ik zelf via de site van de fabrikant de reparatie moet regelen. Ik weiger dat. Ik wil vervanging van het ondeugdelijke apparaat. Volgens webshop houder kan dat niet omdat hij die niet meer in voorraad heeft. Ik stel voor dat ze mij een andere computer leveren ter vervanging, eventueel met bijbetaling. Vraag : Klopt dit ? kan ik inderdaad reparatie weigeren en kiezen voor vervanging ? E-mails van webshop houder zijn overigens summier, af en toe onduidelijk en soms zelfs beledigend. Zij zijn lid van Webwinkel Keur, die een soort geschillenbemiddeling kent. Is het raadzaam om daar gebruik van te maken ? Alvast bedankt voor de hulp.

U hebt recht op kosteloos herstel, dan vervanging, dan ontbinding. Wat u voorstelt ( de bijbetaling) is gewoon redelijk. De webshop -houder moet bewijzen dat de computer ten tijde van de aanschaf geen gebrek had als dat gebrek zich binnen zes maanden openbaart. Meestal een onmogelijke opgave. Ik kan u helpen dit probleem vlot te trekken tegen een kleine vergoeding. Wellicht maakt interventie van een jurist meer indruk.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Hallo Monique
Bedankt voor je antwoord/advies. Ik begrijp dat kosteloos laten repareren in eerste instantie de aangewezen weg is. Misschien is dat ook wel het beste, want dan krijg ik ook duidelijkheid over de oorzaak. En juridisch gezien sta ik dan waarschijnlijk sterker. Dus welke weg ik ga kiezen na de eventuele reparatie is nog niet duidelijk. Ik kom er mogelijk op terug.


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag