Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Last minute annulering vanuit klant?
Ik ben zelf fotograaf en er is bij mij op 29-07-2023 een stalshoot geboekt door een groepje dames ( 5 ). Er is een groepsapp opgesteld voor de communicatie, hierin heb ik alle benodigde informatie voor voorbereidingen, benodigde ruimte etc. gedeeld en ze hebben in de 2 weken daarna ook allemaal hun factuur betaald (kosten van de shoot en gedeelde reiskosten). De shoot zou plaatsvinden op 29-10-2023, op woensdag 25-10-2023 stuur ik in de groepsapp de vraag waar we gaan staan zodat ik weet waar ik rekening mee moet houden voor de zondag. Nu was er ineens lichte paniek want niemand had op stal overlegd waar we de setting konden opbouwen, er waren meerdere evenementen die zondag en de stalhouder was op zijn minst not amused. Stalhouder gaf wel een oplossing voor het zelf buiten brengen van een aantal paarden, maar 2 van de 5 deelnemers wilde daar niet aan beginnen dus wilde de shoot verzetten. Nu inmiddels de vrijdag voorafgaand aan de shoot wordt er vanuit de groep besloten dat ze de complete shoot willen verzetten, ik geef aan not amused te zijn gezien er oplossingen geboden worden om de shoot door te laten gaan en ze me nu laten zitten met een groot gat in mijn agenda, die ik straks dus nogmaals kwijt ben wanneer de shoot op een andere datum komt te staan.
Maar aangeboden om de shoot kosteloos te verzetten naar een datum in januari wanneer iedereen kan, begint mevrouw 1. dat ze nog geen jaarplanning heeft vanuit het werk en dus niet kan garanderen dat ze er dan bij is. Daarop heb ik aangegeven :
"Oké dat kan, maar ik verzet eenmalig gratis deze stalshoot.
Kan iemand later alsnog niet aansluiten krijg je een waardebon van wat je betaald hebt die je op een ander moment naar eigen schikken kan indienen, alleen vallen daar wel de extra reiskosten buiten en wordt dat en eventuele verhoging aan tarief nog extra in rekening gebracht.
We kunnen wachten met plannen maar daarmee hou ik dan niks vrij."
Daarna is er nog de optie geboden om de stalshoot te verzetten naar maart en pas in januari een datum te bepalen wanneer iedereen zijn/haar werkplanning heeft.
Daarop krijg ik van mevrouw 1. een privé berichtje dat ze haar deel van de shoot wil annuleren en dat ze het geld terug wil gezien hierover niks in de Algemene Voorwaarden staat.
Daarop heb ik gereageerd:
"Zoals aangegeven is geld terug storten geen optie, uiteraard ontvang je dan een waardebon die je op een ander moment kan indienen.
Dus als je dat wenst maak ik een waardebon voor je in orde en zal ik deze opsturen naar je"
Daarop reageert mevrouw geen waardebon te willen en gewoon geld terug. Waarop ik heb gereageerd:
"Als dit op voorhand duidelijk gecommuniceerd was en geregeld was op stal, was er geen noodzaak om de hele shoot te verzetten. Omdat dit alles last minute gebeurd kan ik niks anders met mijn zondag in planning en heb ik meerdere teleur moeten stellen omdat die zondag volgeboekt was. Dat is niet mijn verantwoordelijkheid en daarbij bied ik aan flexibel te zijn dus ik doe alles binnen mijn macht om het voor iedereen beschikbaar te maken. Geld terug is geen optie, waardebon 100% want je hebt gewoon recht op je shoot."
Ze heeft gelijk over de algemene voorwaarden, stom ik weet het, is ook meteen aangepast uiteraard.
Nu heeft zij duidelijk overleg gehad met 1 van de andere deelnemers waar ik dus ook een berichtje over krijg waarbij ook zij geld terug eist. Aan haar heb ik gereageerd:
"Hoi Mvr 2: Er is geen optie tot geld terug, je kan een cadeaubon krijgen voor het betaalde bedrag. Deze kan je op elk gewenst ander moment indienen. Of je sluit aan in maart. Het is niet mijn schuld dat op het laatste moment iets wordt afgezegd wat makkelijk door had kunnen gaan. Ik loop hierdoor een dag werk en inkomen mis. Ik heb met jullie gecommuniceerd en dus schriftelijk vastgelegd dat de optie hiervoor een waardebon is. Daarbij heb je je vastgelegd aan de koop, is er last minute afgezegd door eigen schuld plus worden er meerdere, passende oplossingen geboden."
Maar aangeboden om de shoot kosteloos te verzetten naar een datum in januari wanneer iedereen kan, begint mevrouw 1. dat ze nog geen jaarplanning heeft vanuit het werk en dus niet kan garanderen dat ze er dan bij is. Daarop heb ik aangegeven :
"Oké dat kan, maar ik verzet eenmalig gratis deze stalshoot.
Kan iemand later alsnog niet aansluiten krijg je een waardebon van wat je betaald hebt die je op een ander moment naar eigen schikken kan indienen, alleen vallen daar wel de extra reiskosten buiten en wordt dat en eventuele verhoging aan tarief nog extra in rekening gebracht.
We kunnen wachten met plannen maar daarmee hou ik dan niks vrij."
Daarna is er nog de optie geboden om de stalshoot te verzetten naar maart en pas in januari een datum te bepalen wanneer iedereen zijn/haar werkplanning heeft.
Daarop krijg ik van mevrouw 1. een privé berichtje dat ze haar deel van de shoot wil annuleren en dat ze het geld terug wil gezien hierover niks in de Algemene Voorwaarden staat.
Daarop heb ik gereageerd:
"Zoals aangegeven is geld terug storten geen optie, uiteraard ontvang je dan een waardebon die je op een ander moment kan indienen.
Dus als je dat wenst maak ik een waardebon voor je in orde en zal ik deze opsturen naar je"
Daarop reageert mevrouw geen waardebon te willen en gewoon geld terug. Waarop ik heb gereageerd:
"Als dit op voorhand duidelijk gecommuniceerd was en geregeld was op stal, was er geen noodzaak om de hele shoot te verzetten. Omdat dit alles last minute gebeurd kan ik niks anders met mijn zondag in planning en heb ik meerdere teleur moeten stellen omdat die zondag volgeboekt was. Dat is niet mijn verantwoordelijkheid en daarbij bied ik aan flexibel te zijn dus ik doe alles binnen mijn macht om het voor iedereen beschikbaar te maken. Geld terug is geen optie, waardebon 100% want je hebt gewoon recht op je shoot."
Ze heeft gelijk over de algemene voorwaarden, stom ik weet het, is ook meteen aangepast uiteraard.
Nu heeft zij duidelijk overleg gehad met 1 van de andere deelnemers waar ik dus ook een berichtje over krijg waarbij ook zij geld terug eist. Aan haar heb ik gereageerd:
"Hoi Mvr 2: Er is geen optie tot geld terug, je kan een cadeaubon krijgen voor het betaalde bedrag. Deze kan je op elk gewenst ander moment indienen. Of je sluit aan in maart. Het is niet mijn schuld dat op het laatste moment iets wordt afgezegd wat makkelijk door had kunnen gaan. Ik loop hierdoor een dag werk en inkomen mis. Ik heb met jullie gecommuniceerd en dus schriftelijk vastgelegd dat de optie hiervoor een waardebon is. Daarbij heb je je vastgelegd aan de koop, is er last minute afgezegd door eigen schuld plus worden er meerdere, passende oplossingen geboden."