Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Klacht indienen Orde van Advocaten?

Op 24 september 2023 ontving ik een dame uit mijn zangkoor bij mij thuis. Zij had aangegeven interesse te hebben in een matras, wat ik kwijt wilde. Ze was een paar uur op bezoek, ze probeerde het matras, zocht kleding uit en we aten taartjes. We kwamen tot een overeenkomst inzake de prijs, namelijk 220 voor het matras, met de beschermhoes. Zij vroeg mij of ze dit in termijnen mocht afbetalen, en daarin stemde ik in, met de belofte dat ze dit binnen drie maanden in drie gelijke delen zou hebben afbetaald. Ze betaalde de eerste termijn gelijk, te weten 89 euro (op 24 november jl. is deze termijn verlopen). Ik hielp haar met het inladen van het matras (plus de hakken en een jurkje) in haar auto. In de week erna appte ik of de spullen bevielen, en ze was erg enthousiast. Zo enthousiast dat ze meer informatie van het matras wilde, opdat ze nog twee zulke matrassen wilde kopen. Deze informatie gaf ik haar door middel van mijn aankoopbewijs. Vervolgens wilde ze het restant wat ze mij schuldig was niet meer betalen, en stond ze erop dat ze het matras retourneren zou. Dit omdat ze nu ze onderzoek ging doen, elders goedkopere matrassen kon vinden. Ik gaf aan dat wij een bindende koopovereenkomst hadden, en dat ik dus niet akkoord ging. Dit was niet de afspraak. Los van het feit dat ik een gebruikt matras/artikel niet terug wil nemen. Helaas ging ze toen over tot het eindeloos appen, waarin ze me bedreigde, chanteerde en alles opschreef, alles om haar zin door te drukken. Uiteindelijk heb ik haar geblokkeerd. Ik kreeg geen reactie op mijn betaalverzoeken. Uiteindelijk schakelde ik een juriste in, omdat ik het ongehoord vond zo te worden behandeld door een koorlid, en ik me daadwerkelijk bedreigd voelde. De juriste heeft het mailverkeer bekeken en oordeelde dat ik gelijk had, dat ze een overeenkomst is aangegaan en zij zich hieraan dient te houden. Dat ze geen recht op teruggave heeft of het retourneren van de afgenomen artikelen. Dat kostte mij 100 euro en tot mijn verbazing hielp dit geenszins.
De dame stapte naar een eigen advocaat, die vervolgens eenzijdig de koopovereenkomst opzegde, met als argument dat het matras ondeugdelijk zou zijn. Niet zacht, vies, enzovoorts. Ik heb deze advocaat geantwoord dat zij al die maanden daar niets over had gezegd. integendeel haar tevredenheid had geuit. En inmiddels al maanden mijn spullen in bezit heeft, en dat er dus van alles mee kan zijn gebeurd. De advocaat gaat helemaal niet in op mijn argumenten, maar blijft herhalen dat ik moet betalen (!!) en mijn matras moet ophalen (op mijn opmerking dat ik geen auto ga huren om mijn eigen spullen op te halen, reageerde hij nog wel, met dat de dame het wel zou brengen, als ik het geld zou overmaken.
Dit is volgens mij totaal niet in de haak. Hij kan deze overeenkomst niet zomaar ontbinden en hij moet op mijn argumenten ingaan. Het lijkt er sterk op dat deze advocaat een vriendje van deze dame is, die zich hiervoor leent. Mij uitputten, omdat het mij geld kost, zodat ze ermee wegkomt.
Deze misstand wil ik aankaarten bij de orde van advocaten van deze advocaat. Hoe kan ik dit het beste doen?

Het is duidelijk dat dit een moeilijke en stressvolle situatie voor je is. Op basis van wat je hebt geschreven, lijken er een aantal potentiƫle redenen te zijn om een klacht in te dienen bij de Nederlandse Orde van Advocaten. Het kan bijvoorbeeld onprofessioneel zijn als de advocaat van de andere partij eenzijdig de overeenkomst zonder duidelijke juridische reden verbreekt of als hij je vragen of bezorgdheden negeert.

Je kan een klacht indienen bij de Deken van de Orde van Advocaten in het arrondissement waar de betreffende advocaat werkzaam is. Je zal jouw klacht schriftelijk moeten indienen. Het is belangrijk om zoveel mogelijk informatie te verstrekken, inclusief correspondentie en andere documenten. Ook de communicatie met de betreffende advocaat kan een belangrijk bewijs zijn voor je klacht.

Houd er echter rekening mee dat de Orde van Advocaten niet de bevoegdheid heeft om over de feitelijke situatie (zoals de kwestie van het matras) te oordelen, maar alleen over de professionaliteit en ethiek van de advocaat. Als je twijfelt over wat je wel of niet moet opnemen in je klacht, zou het nuttig kunnen zijn om juridische ondersteuning te zoeken.

Het is ook raadzaam een brief te schrijven aan de betreffende advocaat, waarin je jouw ongenoegen uit over de gang van zaken, voordat je de klacht indient bij de Orde van Advocaten. Deze brief kan ook als bewijs dienen in je klachtprocedure.

Realiseer dat een klachtprocedure bij de Orde van Advocaten een langdurig proces kan zijn. Het is daarom aan te raden om ook na te denken over andere manieren om je geschil op te lossen, zoals het uitvoeren van de juridische stappen die de juriste je mogelijk heeft voorgesteld.

Raadpleeg echter een jurist of advocaat voordat je verdere stappen onderneemt. Ik hoop dat deze informatie je enigszins heeft geholpen en ik wens je veel succes met het navigeren door deze moeilijke situatie.
----------------
Stichting Rechtswinkel.nl is een landelijk werkende organisatie met studenten en vrijwilligers. Bovenstaand advies is gemaakt op basis van beperkte informatie en is mogelijk onvolledig of zelfs onjuist voor de situatie waarin u zit. Raadpleeg voor uw verdere stappen altijd een jurist of advocaat. Lees disclaimer:https://rechtswinkel.nl/disclaimer

Graag nodig ik u uit om bovenstaand antwoord te beoordelen, zodat wij kunnen leren van uw reactie.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag