Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Keukenmonteur veroorzaakt lekkage

Op vrijdag 7 mei heeft montage bedrijf om 0700 tot 1200 mijn oude keuken verwijderd en het meerwerk gedaan voor de aanleg van mijn nieuwe keuken. Dit was onder andere het verleggen van 1 van mijn leidingen. Er was toen al wat nattigheid te zien rond de leidingen.

Op maandag 10 mei aanwezig te zijn in de woning, om de nieuwe keuken in ontvangst te nemen, bemerkte ik dat de plek rond de leidingen nog steeds nat waren. Ik ben door andere bewoners geattendeerd op het feit dat er bij de onderbuurvrouw lekkage was onstaan in de meterkast. Tevens in de garage van het complex was lekkage geconstateerd. Ik heb hier toen geen melding van gemaakt aangezien dit onlogisch leek m.b.t. de locatie. En er water vrij was gekomen bij het meerwerk.

Op woensdag 12 mei heb ik na nadere inspectie van het gat gebeld naar de monteur en aangegeven dat ik er niet op gerust was en dat hij waarschijnlijk schade aan de leidingen had gemaakt. Hij zei dat hij dit de donderdag 13 mei zou verhelpen en geen inschatting kan maken van de situatie via de telefoon. Er was duidelijk te zien dat er water ontstond bij de plekken waar een nieuwe aansluiting was gemaakt. Tevens was het bij de onderburen steeds harder gaan lekken en in de garage van het complex.

Op donderdag 13 mei 0700 ben ik samen met de monteur gaan kijken naar het meerwerk wat hij had geleverd en constateerde ook dat 1 van de leidingen waarschijnlijk aan het lekken was. Niet zeggende dat dit door zijn doen is gebeurd uiteraard. Hij is hier direct aan begonnen en heeft zo rond het middaguur volgens hem het lek verholpen.
Hij heeft aangegeven dat het water na het lekken wat zich verzameld heeft in het gat een weg naar onderen ging vinden en dat de onderbuurvrouw daar nog 1 a 2 dagen last van ging ondervinden. Hierna heeft de monteur de nieuwe keuken geplaatst en mij verzekerd dat het verholpen zou zijn binnen de dagen erna. Hierbij ook geen enige vorm van "nazorg" of dat ik hem kon bellen als het water er nog steeds zou staan.

Op 14 mei heeft mijn onderbuurvrouw aangegeven dat de lekkage bij haar nog steeds niet gestopt was en het naar haar kijk zelfs sneller is gaan druppelen. Tevens was er nog steeds water aan het verzamelen nu onder mijn nieuwe keuken op de plek van de vaatwasser. Wij zijn toen, omdat wij verzekerd waren van de monteur zijn aanname dat het verholpen was, gaan bellen naar de VVE loodgieter. Dit met de reden dat het misschien ergens anders vandaan zou kunnen komen.

Toen maamdag de 17e ben ik echter gebeld door de loodgieter en die heeft geconstateerd dat het lek daadwerkelijk onder de vaatwasser zit waar hetzelfde eerder genoemde meerwerk is geleverd. Het zou hier gaan door een lek in de warmwaterleiding aangezien het dichtdraaien van de andere waterkraan niet leidt tot vermindering van de lekkage.

Dit lek was voorafgaand aan het verwijderen van de keuken niet aanwezig en de onderbuurvrouw heeft hiervoor ook geen last gehad van lekkages de dagen ervoor, dus het lijkt mij evident dat dit door het meerwerk van de monteur is gekomen.

Na telefonisch contact met de monteur zou hij dit in afwezigheid van mij i.v.m. mijn werk de vaatwasser uit de keuken halen. Hier zodat de loodgieter ruimte heeft. Hij heeft hierbij de ruimte genomen een nieuwe koppeling op de warmwaterleiding te zetten zonder overleg, maar goed ik waardeer het dat hij het probeerde op te lossen. Hij heeft hierbij de waterkraan ook dichtgedraaid zodat de buren geen lekkage zouden ondervinden.
Nadat ik terug kwam in mijn appartement was het echter nog steeds nat onder de keuken en na het opendraaien van de kraan was het bij de buren ook weer raak met lekken.
Ik ben er nu klaar mee en genoodzaakt een daadwerkelijke loodgieter er bij te halen omdat de monteur het ook niet meer weet. Bij de buurvrouw is door de lekkage haar laminaat krom gaan trekken.

Mijn vraag is dan nu:
Wie draait op voor de kosten van de loodgieter en het laminaat van de buurvrouw? En hoe valt dit te bekrachtigen op juridische grond?

Als u vindt dat de monteur een tweede fout heeft gemaakt waardoor wederom lekkage, dan moet u hem in gebreke stellen en opnieuw de kans geven de fout te herstellen en aansprakelijk te stellen voor de schade. Als u de brief zo opbouwt dat daaruit volgt dat u wettelijk gezien het vertrouwen mag opzeggen kunt u hem aansprakelijk stellen en een derde de klus af laten maken op zijn kosten. U mag ook per email contact met mij opnemen.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag