Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Kans op teruggave bedrag vergissing naamsvermelding ticket?

Dinsdag 14 september 2023 boek ik bij V. een retourvlucht Amsterdam – Johannesburg voor € 928.
Tijdens het boeken krijg ik het welbekende internet-invulscherm waar al mijn gegevens (naam, adres, et cetera) verschijnen. Ik loop het rijtje even na, alles correct, klik op betalen en de boeking is gereed.
Enkele minuten na boeking zie ik dat ik mijn voorletters heb ingevuld: HA (=Hendrik Antoon) in plaats van mijn voornaam Hendrik, zoals in mijn paspoort vermeld staat.

Boeking is enkele minuten oud, dus tijd genoeg om het bij V. te wijzigen. En daarmee begint de ellende. Op de website vind ik geen telefoonnummer, geen emailadres. Bij reviews op internet over V. lees ik vele klantervaringen over de telefonische onbereikbaarheid van V.
Terug naar de website. Contact. En daar staat “Boeking wijzigen!”, gevolgd door: Ga naar “My trips”. Ik log in, maar mijn boeking staat niet geregistreerd. Wel een tekst dat registratie na drie of vier dagen bij My Trips zal staan en dat ik dan kan wijzigen. Kostbare tijd zie ik verloren gaan.

Op 17 september 2023 ontvang ik van V. een e-mail dat mijn ticket gereed is en direct stuur ik de vraag (kan ook via het Contactformulier gegaan zijn) :
Op Zo, 17 Sep om 11:08 PM:
Ik heb bij de boeking mijn voorletters ingevuld in plaats van mijn voornaam. De voorletters HA staan voor .........., zoals in mijn paspoort vermeld is. Nu staat op het ticket .......... Het had moeten zijn ........... Is dit correct of dient het gewijzigd te worden voor de retourvlucht Amsterdam - Istanbul - Johannesburg. Kan het ticket blijven zoals het nu is of moet het gewijzigd worden?
Het antwoord is als volgt:
Bedankt voor je email aan V.
Ik heb zojuist de voorwaarden van je boeking met ......... nagekeken welke zijn vastgesteld door de airline en hierin staat dat naamswijzigingen of correcties niet zijn toegestaan. Dit betekent dat we je naam helaas niet mogen aanpassen in je boeking. Daarnaast stellen de voorwaarden van je ticket ook dat de airline geen restitutie biedt in geval van annulering. 
Ik adviseer je om een nieuw ticket te boeken met de correcte naam via onze website. 
Hopende je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Best regards, 

Wijzigen bij T. kan niet, want die laten me weten dat het ticket bij V. is geboekt en dat ik daar moet zijn voor een wijziging.
Ik hoop nog even dat ik bij het inchecken wel een boardingpas zal krijgen, zeker als ik met onder andere bankcard, zorgpas en andere cards die alle op naam staan van HA en dat die letters overeenkomen met mijn paspoortnamen. Het wordt niet geaccepteerd: “Meneer, uw naam is H. als in uw paspoort en uw naam is niet HA.” Samengevat: ik moet op Schiphol een nieuw ticket kopen voor € 1372., waarmee mijn ticketprijs in totaal op € 2300 uitkomt. Ik voel me bedonderd en opgelicht door V.
Had deze blamage voorkomen kunnen worden? Ja, als ik direct na boeken contact had kunnen opnemen met V., dan had die naamswijziging gemakkelijk uitgevoerd kunnen worden, eventueel met administratiekosten. Maar zeker niet met een bedrag van € 1372. Nu laat V. mij wachten tot de boeking met T. is afgerond, waarna er volgens V. geen wijziging meer mogelijk is. Enige klantgerichtheid ontbreekt volledig.

Mij zal het als individu niet lukken om bij V. een voet tussen de deur te krijgen. Ik heb de ervaring om op vele e-mails geen antwoord te krijgen.

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag