Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Kan verzekering aansprakelijkheid na afhandeling dossier veranderen?

Op 1 juni 2023 was ik betrokken bij een licht verkeersongeval met gelukkig uitsluitend materiƫle schade.
De situatie was dat ik op een gelijkvormig kruispunt linksaf wilde afslaan. Een voertuig dat van links kwam stopte niet en reed door terwijl ik al links aan het indraaien was. Gevolg was dus een botsing.
De schadeformulieren werden ingevuld en naar de verzekering gestuurd.
Mijn auto werd helaas total loss verklaard.
De afhandeling werd in mijn voordeel beslecht: de tegenpartij werd schuldig aan het ongeval verklaard. Helaas kreeg ik alleen maar een kleine vergoeding voor de dagwaarde van het 25 jaar oude voertuig.

Nu, ruim een half jaar later, krijg ik van mijn verzekering bericht dat de verzekering van de tegenpartij de aansprakelijkheid alsnog bij mij wil leggen. Geen idee waarom, want de schuld lijkt mij vrij duidelijk. Mijn verzekeringspartij heeft mij verder wel medegedeeld dat zij, na her bestudering van de stukken, in ieder geval geen aansprakelijkheid erkennen. Ze houden mij op de hoogte van het verdere verloop van de procedure.

Mijn vraag is of het zomaar kan dat de aansprakelijkheid alsnog bij mij wordt gelegd terwijl het dossier eigenlijk al afgehandeld is? En ook nog eens in een situatie waar van meet af aan al duidelijk was bij wie de schuld lag?

Na de beoordeling en afhandeling van een schadeclaim door een verzekeraar is het niet gebruikelijk dat de vastgestelde aansprakelijkheid verandert. Echter, er kunnen situaties ontstaan waarin nieuwe informatie of bewijslast leidt tot een heroverweging van de aansprakelijkheid. Deze omstandigheden zijn echter uitzonderlijk.

In uw specifieke situatie is, zoals u beschreef, de aansprakelijkheid reeds bepaald en afgehandeld in uw voordeel. Ik raad u aan contact op te nemen met uw verzekeraar om meer informatie te krijgen over de reden van deze nieuwe ontwikkelingen. Het is ook verstandig om documentatie op te vragen met betrekking tot de oorspronkelijke aansprakelijkheidsvaststelling om te begrijpen op basis van welke feiten en omstandigheden dit is gedaan.

Uw verzekeraar zou u moeten kunnen bijstaan in dit proces en u op de hoogte houden van enige ontwikkelingen. Het kan ook verstandig zijn om juridisch advies in te winnen betreft uw specifieke situatie.

Zou er nieuwe, overtuigende informatie zijn die tot de conclusie leidt dat de aansprakelijkheid onjuist is ingesteld, dan zou het mogelijk kunnen zijn dat de aansprakelijkheid verandert. Echter, zoals eerder gesteld, zijn dergelijke gevallen relatief zeldzaam. Meestal leidt een afgehandelde claim niet tot later geschil of wijziging van de aansprakelijkheid.

Het indienen van een bezwaar tegen een beslissing na sluiting van het dossier zal ook moeten worden onderbouwd met overtuigend bewijs dat er een fout is gemaakt in de oorspronkelijke beslissing. Het feit dat uw verzekering de aansprakelijkheid niet erkent op basis van de beschikbare informatie, suggereert dat er mogelijk een geschil kan ontstaan over de aansprakelijkheid. In zo'n situatie is het vaak verstandig om juridisch advies in te winnen.
----------------
Stichting Rechtswinkel.nl is een landelijk werkende organisatie met studenten en vrijwilligers. Bovenstaand advies is gemaakt op basis van beperkte informatie en is mogelijk onvolledig of zelfs onjuist voor de situatie waarin u zit. Raadpleeg voor uw verdere stappen altijd een jurist of advocaat. Lees disclaimer:https://rechtswinkel.nl/disclaimer

Graag nodig ik u uit om bovenstaand antwoord te beoordelen, zodat wij kunnen leren van uw reactie.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag