Consument, Verzekering, Schade
Particulier
Kan ik uit een 1 jaar contract komen als ik last heb van het geluid van de mediabox?
Probleem:
Op 19 Feb heb ik contact gezocht met de klantenservice omdat ik hinder had van het geluid dat de mediabox (tv box) maakte. Ook de vervangende media box maakte veel geluid waarna ik op 1 Maart een nieuwe media box ontving. Hierbij was er bij de klantenservice aangegeven dat er een splinternieuwe opgestuurd zou worden. Dit bleek niet het geval toen ik de doos openmaakte. Ook deze maakte weer geluid waar ik op 8 Maart weer een vervangende box ontving. Ook deze maakte weer geluid waarna de klantenservice aangaf dat er een monteur zou komen. Hierbij werd aangegeven dat als de monteur geen probleem zag ik de kosten van 35,- euro zou moeten betalen. Omdat ik zei dat ik dat vreemd vond zou er een aantekening gemaakt worden met de mededeling dat de monteur "mild" moest zijn. In de bevestigingsmail die ik ontving stond dat ik alsnog waarschijnlijk moest betalen en de afspraak van "mild zijn" niet zwart op wit stond. Hierdoor heb ik de afspraak geannuleerd. Vervolgens werd ik door de monteur gebeld die zei, "oh maar waarschijnlijk zou ik op een nieuwe box uitkomen, zal ik die alsnog sturen?". Vervolgens kreeg ik eindelijk een splinternieuwe. Deze maakte aanzienlijk minder geluid. Echter wanneer deze op standby modus stond ervoer ik alsnog hinder. Uiteindelijk kwam ik er op uit dat ik de box op eco modus kon zetten, dit houd in dat de box totaal uit gaat. Het geluid was daarbij helemaal weg. Helaas toen ik de box weer aan deed kreeg ik de melding dat ik de box op snelle start moest zetten omdat hij anders problemen ontving mbt tot ontvangen van netwerk. Ik zat dus vast met een probleem met betrekking tot geluid. Hierover heb ik gebeld met de klantenservice. Naar een zwaar gesprek met de klantenservice bleek dat ik vast zat in een jaar contract en dat wat ik zei gecheckt moest worden (of ik de waarheid sprak). Daarnaast kreeg ik te horen dat ik de eerste twee weken herroepingsrecht recht had en dat ik daar niet gebruik van had gemaakt. Ik heb aan gegeven dat ik in de eerste twee weken als heb aangegeven dat er iets niet klopte. Ik maakte de vergelijking dat in die twee weken het spek voor de hond was gehouden zodat ik het abonnement niet zou stoppen. Over het geluid verder werd er gereageerd dat er een monteur lang zou kunnen komen en als deze zou concluderen dat het een "Normaal" gebruikersgeluid is wat ik ervaar ik 35,- euro zou moeten betalen. Ik heb aangegeven dat geluid subjectief is en dat als ik aangeef hier last van te hebben en er zo mee om gegaan wordt ik dit ronduit niet klantvriendelijk vind. Ook heb ik aangegeven dat er een monteur kan komen maar dat ik niet het risico wil lopen dat ik moet betalen omdat subjectief wordt bepaald dat het geluid normaal is, dit kon niet.
Wat ik wil is dat het abonnement afgebroken wordt omdat de dienst die ze aanbieden niet naar behoren werkt. Daarnaast wil ik graag weten wat voor wetgeving er is voor mensen zoals ik die last hebben van geluid die bestempeld kan worden als "normaal gebruikers geluid".
Ik hoor graag van u,
Hartelijk bedankt voor u tijd alvast!
Met vriendelijke groeten
Een product kan een gebrek vertonen dat u er niet van behoefde te verwachten. Dat staat los van de afkoeltermijn. Ook gedurende het jaar kan een dat zich voordoen en als het aantoonbaar aanwezig is en ernstig genoeg , mag u ontbinden. Ik vraag me wel af of dat in dit geval van subjectief geluidprobleem, gerechtvaardigd is.
Beste, ik denk dat u twee punten zou kunnen bespreken.
Ten eerste voldoet het apparaat aan hetgeen u op basis van de overeenkomst mocht verwachten. Indien u meent dat dit niet zo is, dan dient u de leverancier in gebreke te stellen waarbij u aan hen de mogelijkheid moet bieden de overeenkomst na te komen (dus een mediabox te leveren die wel voldoet aan wat u ervan mocht verwachten). Indien zij van die mogelijkheid geen gebruik maken, dan wel dat zij niet in staat zijn te leveren wat u mocht verwachten, dan kunt u de overeenkomst ontbinden.
Daarnaast is het goed te realiseren dat u - als consument - een voordeel heeft, voor wat betreft de vraag of de mediabox voldoet. In het consumentenrecht is namelijk bepaald - als er sprake is van een gebrek dat zich openbaar binnen zes maanden na aanschaf - dat dit gebrek er altijd was. Het is dan aan de leverancier om te bewijzen dat het gebrek later pas is ontstaan.