Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Kan ik mijn online bestelde meubels kosteloos annuleren?

Op 30-10-2021 heb ik bij XYZmeubels.nl een meubelset besteld. Met opmerking bezorgen in week 11 2022. Er is niets aanbetaling. Het is een eenmanszaak en die man Adam belde mij de week erna om te vragen of ik hem 3 weken voor gewenste aflevering wilde bellen om een exacte datum af te spreken. Nu heb ik dus al meerdere keren gebeld en gemaild en krijg ik geen contact. Omdat ik bang ben zonder meubels te zitten heb ik gisteravond gemaild dat ik mijn gehele order wil annuleren omdat ik er geen vertrouwen in heb dat hij zijn afspraken nakomt.
Meteen daarop krijg ik ineens wel een mail. Dat er indd slecht contact is geweest en dat hij mijn hele bestelling al klaar heeft staan behalve 1 meubel en dat hij het gefinancierd heeft en hoopt dat hij gewoon kan afleveren. Daarop heb ik terug gemaild dat ik er zo geen vertrouwen in heb en dat ik de meubels best bij hem wil afnemen maar dat ik nu een exacte afleverdatum af wil spreken bv 14-03 als hem dat ook uitkomt. Daarop krijg ik weer een vaag antwoord dat hij liever wacht tot dat ene meubel binnen is maar dat de 14e vast wel gaat lukken. Ik heb hier dus geen vertrouwen in en wil de order annuleren. Maar kan dit dus kosteloos? Ik heb gelezen over het herroepingsrecht maar snap het niet. Er staat dat ik na aflevering 14 dagen de tijd heb om het te retourneren zonder opgave van reden. Maar ik wil het dus annuleren voor aflevering. Op een site van cbw erkende .... staat koop is koop dus dat ik het nu wel moet kopen.?
Mijn vraag is kan ik het nu annuleren zonder kosten voor aflevering? En zo ja is een email sturen dan genoeg?
Alvast bedankt voor uw reactie.

Bij koop of afstand (bijvoorbeeld via internet) heeft een consument een ontbindings/herroepingsrecht. De informatie kan inderdaad verwarrend zijn.

Het ontbindingsrecht gaat officieel lopen nadat u (het laatste onderdeel van) de bestelling heeft ontvangen. Echter is het ook mogelijk voor de ontvangst reeds tot ontbinding over te gaan.

Er is wel een uitzondering voor goederen die zijn aangepast op de wensen van de consument. Bijvoorbeeld aanpassingen aan een bank (het gaat niet om standaard keuzes die bij een bank gemaakt kunnen worden).

U kunt de overeenkomst ontbinden via de email of via het "modelformulier ontbinden" (u kunt daarmee aantonen dat u heeft ontbonden). Normaal gesproken zijn de kosten voor terugzenden voor de consument (tenzij u dat niet is verteld). Aangezien de producten nog niet naar u zijn gezonden hoeft u ze ook niet terug te sturen.

U kunt vrijblijvend contact met mij opnemen via mijn profiel als u nog vragen heeft of de zaak wenst te bespreken.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag