Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Kan ik mijn geld terugkrijgen?
Factuur 1 logo heeft hij geleverd, factuur 2 website bedrijf 1 zou in januari online gaan, wat nu nog niet is. Factuur 3 hebben wij 2 coaching sessies gedaan. Tijdens de sessies ervaarde ik dat hij grensoverschrijdend werkt. Voorbeeld ik had geen hulpvraag en uit het niets ging hij mij een energetische behandeling geven. Ik werd vooraf niet ingelicht wat hij ging doen en ik werd hier letterlijk mee overvallen. Onderweg naar huis voelde ik mij niet lekker en ben een paar dagen ziek geweest. Zijn mails zijn van dezelfde strekking: ik heb geen hulpvraag en hij adviseert mij dat ik naar een homeopathische arts moet gaan. De rollen van klant en dienstverlener heeft hij zonder toestemming van mij veranderd naar cliƫnt en behandelaar. Na deze ervaring afgelopen december heb ik in december per mail aangegeven dat ik het 2e bedrijf even op hold zet en dat hij de werkzaamheden voor de website gewoon door kan laten gaan. Vorig weekend heb ik besloten om te stoppen met de 3e factuur en heb ik per mail aangegeven met de vraag of hij een creditfactuur wil sturen, want er was hiervoor nog weinig tot niets voor gedaan. Ik heb een reactie op deze mail gekregen waaruit ik haal dat hij ontzettend veel gedaan heeft, maar de diensten die op de factuur staan, zijn tot op heden niet geleverd. Dit heb ik hem teruggemaild. Op deze mail heeft hij gereageerd en zitten wij nu in een conflictsituatie.
Wat zijn mijn rechten in deze casus?
Heb ik recht om vooraf een betaald factuur (later) te annuleren en mijn geld terug te krijgen? Zo ja, hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Ik hoor graag eventuele aanvullingen van u.
Met vriendelijke groet,
Uw vraag is lastig te beantwoorden want een en ander komt aan op de precieze afspraken die zijn gemaakt (is er iets op papier?) en de vraag of die zijn geschonden. In zijn algemeenheid geldt dat indien gemaakte afspraken niet worden nagekomen, de wederpartij moet worden gesommeerd om zulks binnen redelijke termijn alsnog te doen. Gebeurt dat niet, dan bestaat in principe de mogelijkheid om de overeenkomst te ontbinden of om nakoming te vorderen. Ook kan schade worden gevorderd als die (aantoonbaar) wordt geleden. Bij een ontbinding ontstaan in zijn algemeenheid terugbetalingsverplichtingen, maar soms hoeft niet het volledig betaalde bedrag te worden terugbetaald.