Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Kan ik mijn contract voor bepaalde tijd tussentijds opzeggen?

Ik heb momenteel een jaarcontract (bepaalde tijd) dat loopt tot en met 30 april 2024. Echter ben ik er achter gekomen dat dit gewoon niet de functie voor mij is om de volgende redenen:
- Ik vind het werk te hectisch, kan er niet goed tegen, veroorzaakt teveel stress.
- Reisafstand is me toch flink tegen gaan vallen, beïnvloed mijn werk/prive balans teveel.
- Ik mis de leuke klik met collega's zoals ik deze bij mijn vorige werkgever had.
- Ik mis het om met mijn handen te werken, de hele dag achter de computer is helaas toch niets voor mij..

Om deze redenen ben ik verder gaan solliciteren, en nu heb ik vanuit een potentiëel nieuwe werkgever een voorstel gekregen wat mij wel aanstaat. Ik zou daar graag per maart willen beginnen.

In mijn contract staat het volgende:

"Artikel 3. Opzegging.
Beide partijen hebben de mogelijkheid de arbeidsovereenkomst tussentijds op te zeggen met inachtneming van de wettelijke voorschriften en opzegtermijnen. Opzegging dient plaats te vinden tegen het eind van de kalendermaand."

Nu las ik op internet dat je bij een contract voor bepaalde tijd afspraken dient te maken voor tussentijdse opzegging. Indien hier geen afspraken over zijn gemaakt loopt het contract gewoon vanzelf af.

Anderzijds zag ik ook ergens dat als er geen afspraken gemaakt zijn over een opzegtermijn, dat je dan gewoon een opzegtermijn hebt van 1 maand.

Kunt u mij alstublieft vertellen of ik gewoon in mijn recht sta om het arbeidscontract op te zeggen met een opzegtermijn van 1 maand?

De tekst zoals deze in mijn contract staat, kan ook gezien worden als afspraak? Daar staat immers in principe dat beide partijen de arbeidsovereenkomst tussentijds kunnen beëindigen..

Het klopt wat u hebt gelezen: normaal gesproken kan een contract voor bepaalde tijd niet tussentijds opgezegd worden tenzij dat zo is afgesproken in de arbeidsovereenkomst. Dat lijkt in uw geval wel het geval te zijn, gezien de tekst in uw contract bij Artikel 3. Het staat hier expliciet vermeld dat beide partijen de mogelijkheid hebben om de arbeidsovereenkomst tussentijds op te zeggen met inachtneming van de wettelijke voorschriften en opzegtermijnen.

Wat betreft de wettelijke voorschriften en opzegtermijnen: wanneer er in de arbeidsovereenkomst niets is afgesproken over de opzegtermijn, dan geldt de wettelijke opzegtermijn. Voor de werknemer is deze doorgaans één maand.

Op basis van de gegevens die u mij gegeven heeft, lijkt het inderdaad dat u uw contract tussentijds kunt opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van één maand. Het zou verstandig zijn om uw opzegging schriftelijk te doen en een bewijs van ontvangst daarvoor te vragen, zodat u kunt bewijzen dat u correct hebt opgezegd.

Toch adviseer ik u ook om uw situatie te bespreken met een jurist of een advocaat om er zeker van te zijn dat u de juiste stappen neemt en geen belangrijke details over het hoofd ziet.----------------
Stichting Rechtswinkel.nl is een landelijk werkende organisatie met studenten en vrijwilligers. Bovenstaand advies is gemaakt op basis van beperkte informatie en is mogelijk onvolledig of zelfs onjuist voor de situatie waarin u zit. Raadpleeg voor uw verdere stappen altijd een jurist of advocaat. Lees disclaimer:https://rechtswinkel.nl/disclaimer

Graag nodig ik u uit om bovenstaand antwoord te beoordelen, zodat wij kunnen leren van uw reactie.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag