Consument, Verzekering, Schade
Particulier
Kan deze dierenarts geld eisen?
Ik had een ziek huisdier, een boa constrictor, en ik was dringend op zoek naar een dierenarts. Via email heb ik een dierenarts benaderd en gevraagd of een online consult mogelijk was omdat ik een ziek, groot, reptiel heb waarmee het moeilijk reizen is. Ik zei ook dat het dier een luchtweginfectie had en antibiotica nodig heeft. Let op: ik ken deze dierenarts niet, zij kent mij niet, ik ben niet ingeschreven bij haar praktijk, ik was zoekend naar hulp.
Tot mijn verrassing ging ze niet op mijn verzoek om een online consult in, maar vroeg ze meteen het gewicht van het dier zodat ze kon berekenen wat de dosis antibiotica zou moeten zijn. Let op: deze dierenarts heeft mijn dier nooit gezien of onderzocht en zelfs op mijn voorstel om video en/of fotomateriaal door te sturen, ging ze niet in. Ze gaf aan dat ze de antibiotica niet in huis had en moest bestellen, het zou dan dinsdag binnen zijn en ze vroeg mijn telefoonnummer. Ik vertrouwde het niet helemaal dus ik antwoordde: bestel het dan kom ik dinsdag persoonlijk langs om het te betalen en uitleg te ontvangen. Het dier is overleden vóór dinsdag, dus ik heb de dierenarts weer gemaild en hiervan op de hoogte gesteld en bedankt dat ze bereid was om te helpen.
Toen de dierenarts terug mailde zei ze dat ze het fijn zou vinden als ik toch zou langskomen om te betalen voor de antibiotica omdat ze het heeft moeten laten maken en omdat ze het 'in goed vertrouwen heeft besteld'.
Kan deze dierenarts mij verplichten om te betalen voor een medicijn wat ik niet meer nodig heb omdat het dier al dood is? Heeft ze juridisch gezien het recht om verder stappen te ondernemen als ik niet betaal? We hebben nooit een prijs besproken, ik heb geen idee, zelfs nu niet, wat de naam of de prijs van dat medicijn is. En tot de dag van vandaag hebben we elkaar niet ontmoet en heeft ze ook mijn dier nooit gezien.
Tot mijn verrassing ging ze niet op mijn verzoek om een online consult in, maar vroeg ze meteen het gewicht van het dier zodat ze kon berekenen wat de dosis antibiotica zou moeten zijn. Let op: deze dierenarts heeft mijn dier nooit gezien of onderzocht en zelfs op mijn voorstel om video en/of fotomateriaal door te sturen, ging ze niet in. Ze gaf aan dat ze de antibiotica niet in huis had en moest bestellen, het zou dan dinsdag binnen zijn en ze vroeg mijn telefoonnummer. Ik vertrouwde het niet helemaal dus ik antwoordde: bestel het dan kom ik dinsdag persoonlijk langs om het te betalen en uitleg te ontvangen. Het dier is overleden vóór dinsdag, dus ik heb de dierenarts weer gemaild en hiervan op de hoogte gesteld en bedankt dat ze bereid was om te helpen.
Toen de dierenarts terug mailde zei ze dat ze het fijn zou vinden als ik toch zou langskomen om te betalen voor de antibiotica omdat ze het heeft moeten laten maken en omdat ze het 'in goed vertrouwen heeft besteld'.
Kan deze dierenarts mij verplichten om te betalen voor een medicijn wat ik niet meer nodig heb omdat het dier al dood is? Heeft ze juridisch gezien het recht om verder stappen te ondernemen als ik niet betaal? We hebben nooit een prijs besproken, ik heb geen idee, zelfs nu niet, wat de naam of de prijs van dat medicijn is. En tot de dag van vandaag hebben we elkaar niet ontmoet en heeft ze ook mijn dier nooit gezien.