Stel vraag

Wonen, Buren

Particulier


Juridische stappen na te hoge afrekening servicekosten?

Ik woon in een van de Caland Dock-torens in Den Haag. Het vastgoed wordt beheerd door F.. Recentelijk heb ik (en andere bewoners) in december 2023 een afrekening ontvangen voor de servicekosten van het jaar 2022. Deze kosten zijn buitengewoon hoog. Ondanks herhaalde pogingen heb ik nog geen reactie ontvangen, nadat ik herhaaldelijk contact heb geprobeerd op te nemen met F. om opheldering en toelichting te krijgen over de gemaakte kosten en de verdeling.
Opvallend is dat ik al wel een e-mail van P. Debiteuren heb ontvangen waarin wordt beweerd dat ik een betalingsachterstand heb, hoewel de betalingstermijn nog niet eens is verstreken. Ondertussen staat deze betalingsachterstand “on hold” nadat ik mijn pogingen tot contact met F. heb gedeeld met P.
Ondertussen heb ik ook mail contact van F. waarin het verzoek staat om alvast de servicekosten te betalen. Ik wil graag vermelden dat ik pas wil betalen zodra duidelijk is waar dit bedrag vandaan komt, aangezien dit op dit moment volledig onduidelijk is. Helaas is de communicatie met F. zeer gebrekkig.

Vanwege de problemen met F. omtrent de afrekening van de servicekosten van 2022, neem ik contact op. Ik hoop dat jullie mij kunnen voorzien van advies met betrekking tot mijn specifieke situatie en mogelijke juridische stappen aanbevelen.

In de eerste plaats is het verstandig dat u de afrekening van de servicekosten niet direct heeft betaald, maar eerst heeft geprobeerd om uitleg te krijgen hoe deze kosten zijn opgebouwd. F. is hierin verplicht om u een specificatie en toelichting te geven.

Volgens de wet (artikel 7:259 van het Burgerlijk Wetboek) moet een verhuurder binnen zes maanden na het einde van een kalenderjaar een gespecificeerde afrekening van de servicekosten geven. In deze afrekening moet staan welke kosten er zijn gemaakt en hoe deze zijn verdeeld over de bewoners.

Het is handig om uw vragen en bezwaren voor F. op schrift te stellen. Zo hebt u altijd bewijs van uw pogingen om tot een oplossing te komen. Ook kunt u F. in deze brief een redelijke termijn geven om te reageren op uw vragen. Reageert F. niet binnen deze termijn, of komt er geen bevredigende oplossing uit, dan heeft u enkele mogelijkheden:

1. Schakel de Huurcommissie in. De Huurcommissie is een onpartijdige organisatie die conflicten tussen huurder en verhuurder probeert op te lossen. U kunt de Huurcommissie vragen om de servicekosten te toetsen. Houd er rekening mee dat hier kosten aan verbonden zijn.

2. Neem contact op met het Juridisch Loket of een advocaat. Zij kunnen u adviseren over verdere juridische stappen, zoals een procedure bij de kantonrechter.

Bij latere betalingen kunt u overwegen om onder voorbehoud te betalen. Dit houdt in dat u betaalt, maar tegelijkertijd laat weten dat u het niet eens bent met de hoogte van de factuur. Het bedrag dat u te veel vindt, kunt u op een aparte bankrekening zetten, zodat u het gemakkelijk terug kunt betalen mocht u uiteindelijk toch ongelijk krijgen.

Let wel: het bovenstaande is een algemeen advies. Voor gedetailleerd en meer specifiek advies is het raadzaam om rechtstreeks contact op te nemen met een juridisch adviseur of advocaat, die meer gespecialiseerd is in huurrecht. Het is belangrijk om alle documenten betreffende uw huurcontract en de servicekosten goed te bewaren en mee te nemen naar uw consult.----------------
Stichting Rechtswinkel.nl is een landelijk werkende organisatie met studenten en vrijwilligers. Bovenstaand advies is gemaakt op basis van beperkte informatie en is mogelijk onvolledig of zelfs onjuist voor de situatie waarin u zit. Raadpleeg voor uw verdere stappen altijd een jurist of advocaat. Lees disclaimer:https://rechtswinkel.nl/disclaimer

Graag nodig ik u uit om bovenstaand antwoord te beoordelen, zodat wij kunnen leren van uw reactie.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag