Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Jongstleden 26-01-2012 is bij ons en auto tegen de voorgevel gereden met grote schade aan de gevel en de keuken tot gevolg.
Hierop is 05-04-2012 de keuken door de keukenleverancier gedemonteerd.
Gisteren bij thuiskomst constateerden wij dat er drie ladenkasten (welke opgestapeld stonden) omgevallen waren, de ladenkasten waren flink beschadigd. Hierdoor moeten er twee extra kasten besteld en betaald worden.

18-04-2012 heb ik de serviceafdeling van de keukenleverancier hier telefonisch over gesproken, zij gaf aan dat dit niet de verantwoordelijkheid is van de keukenleverancier, maar dat wij voor de schade opdraaien. Dit bevreemdt mij zeer, wij hebben de ladenkasten immers niet zo opgestapeld. De servicemedewerker van de keukenleverancier gaf aan dat het niet de schuld kan zijn van de monteur, want de ladenkasten stonden al twee weken zo opgestapeld. Dit is, mijns inziens, een drogreden. De ladenkasten hadden tenslotte drie weken moeten blijven staan, en uberhaupt niet moeten vallen, met de denkwijze van de servicemedewerker gaat het er dus om dat een en ander een beperkte tijd blijft staan, daarna maakt het niet meer uit.
Vervolgens meldde zij, na telefonisch overleg met de monteur, dat deze juist zijn best had gedaan de ladenkasten stevig neer te zetten. Dit geloof ik zondermeer, ik bestrijd niet de intentie van de monteur, maar ook met de beste intenties kunnen fouten gemaakt worden. De monteur had ook gezegd dat het niet kon vallen, dit vind ik van een arrogantie die zijn weerga niet kent. Het is immers wel gevallen en iedereen maakt fouten, ook deze monteur.
Met deze manier van werken heeft de keukenleverancier baat bij het vallen van onderdelen van de keuken, want er kunnen weer meer onderdelen verkocht worden. Ik zeg niet dat dit het doel is, maar het is wel de praktijk.

Ik vind het niet te verkroppen dat wij op zouden moeten draaien voor een fout van een medewerker van de keukenleverancier, dit voelt als de arrogantie van een groot bedrijf tegen een individuele burger. Dit wordt versterkt door het feit dat een van ladenkasten gevallen was op een plek waar mijn dochter van zeven maanden vaak in haar kinderstoel zit, was dit het geval geweest op het moment van vallen, dan was het leed niet te overzien geweest.

Mijn vraag is of ik de keukenleverancier verantwoordelijk kan stellen en de twee nieuwe ladenkasten en de montage daarvan door hen te laten vergoeden.

Er is sprake van een overeenkomst van opdracht. De keukenleverancier heeft zich verbonden de keuken te demonteren en deze veilig weg te zetten. Indien dit niet het geval is, zoals u aangeeft, dan is er sprake van een tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst van opdracht. Door deze tekortkoming is er gevolgschade ontstaan (in de vorm van twee ladekasten en de montage hiervan). Wanneer er tekortkoming in de nakoming is, dient u de wederpartij in gebreke te stellen. Dit is niet het geval voor gevolgschade. Hiervoor is geen in gebreke stelling nodig. Met andere woorden de Keukenleverancier is direct aansprakelijk voor de schade. Het is dus zaak de Keukenleverancier direct aansprakelijk te stellen. Doe dit schriftelijk (eventueel aangetekend) zodat u hiervan bewijs heeft. Via google kunt u een voorbeeld aansprakelijkheidsstelling vinden. Indien de keukenleverancier niet positief reageert, kunt u een wellicht een advocaat in de arm nemen.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Hoe zit het met de bewijslast? Het is in dit geval ons woord tegen het zijne, erg frustrerend.
Indien de fabrikant niet positief reageert op de aansprakelijkheidsstelling willen wij eventueel wel een advocaat in de arm nemen, maar wegen de kosten tegen de baten op?


Dat lijkt me inderdaad frustrerend. Met betrekking tot de bewijslast geldt "wie stellen moet, moet bewijzen". Kortom, Wanneer je de fabrikant aansprakelijk stelt, zul je aannemelijk moeten maken dat hij verantwoordelijk is voor de schade. Nu ben ik minder bekend met de keukenbusiness, dus kan ik niet aangeven of deze aansprakelijkheid moeilijk aantoonbaar is.
Wellicht kan je bij een (andere) keukenfabrikant informeren. Of een eerste gesprek bij een advocaat, hiervoor worden vaak geen kosten in rekening gebracht.
Ten slotte wil ik je nog meegeven de algemene voorwaarden te raadplegen alvorens de keukenfabrikant aansprakelijk te stellen. Het kan zijn dat hierin een bepaling staat die bepaalde aansprakelijkheden uitsluit. Een dergelijke bepaling kan in de weg staan aan je aansprakelijkheidsstelling.
Veel succes met het bepalen van je kansen en het eventueel nemen van vervolgstappen.
Mvg

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag