Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Is een huisarts/apotheek verplicht de klant te informeren als een medicijn niet meer wordt vergoed?

Mijn moeder staat ingeschreven bij een apotheekhoudende huisartsenpraktijk. Ze bestelde hier altijd haar voeding (drinkvoeding) in verband met een chronische aandoening, dit doet ze al enkele jaren.

De huisarts krijgt dit ''medicijn'' vergoed van mijn moeder haar zorgverzekeraar. De laatst herhaalbestelling van mijn moeder kreeg de huisarts niet meer vergoed. De reden hiervoor is dat het bestellen van deze voeding niet meer via de huisarts moet maar bij door de zorgverzekeraar gecontracteerde leveranciers, volgens de verzekeraar van mij moeder is de huisarts hierover geïnformeerd.

De huisarts zegt nu simpelweg: ''Wij hebben geen bericht ontvangen van de zorgverzekeraar en jij hebt het genuttigd, dus jij krijgt de rekening en wij kunnen er natuurlijk ook niet erbij in schieten'' Nu heeft mij moeder inmiddels de rekening van bijna 450 euro gekregen, best een groot bedrag...

Ik vraag mij af of dit zomaar kan? Hoezo moet mijn moeder nu het volledige bedrag betalen,.. terwijl ze zich van geen kwaad bewust was door simpelweg de huisarts te bellen om een herhaalrecept voor een (levenslange) chronische aandoening.

Mijn moeder is nu als het ware de gebeten hond,

Huisarts zegt: ''Wij hebben geen bericht ontvangen, jij moet betalen.''
Zorgverzekeraar zegt: ''Wij hebben huisarts geïnformeerd, wij vergoeden geen nota's meer van de huisarts''

Ik begrijp dat als je iets koopt je moet betalen, maar ik vind deze situatie wel een beetje dubieus.

Inmiddels worden de opvolgende bestellingen via de gecontracteerde leverancier weer vergoed, maar het is toch gek dat door in principe een geschil tussen de zorgverzekeraar en de huisarts mijn moeder de rekening moet betalen? Of zie ik dit verkeerd?

Ik hoop iets te horen, alvast bedankt :)

Met vriendelijke groet,

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag