Consument, Verzekering, Schade
Particulier
Ingebrekestelling wanprestatie
Een lastig lang verhaal wat al speelt sinds half december. Het betreft het leggen van onze aangekochte vloer.
Belangrijk in deze is dat ik de klacht per 22-12-2023 op mail heb verstuurd naar L. met wie wij de overeenkomst zijn aangegaan op 18-08-2023.
L. is aangesloten bij het CBW en hanteren ook de CBW voorwaarden.
Onze vloer is op 20-12-2023 opgeleverd en hiervoor heb ik een oplever bon per mail ontvangen van de legger.
Deze heb ik niet getekend gezien de klachten die we hebben na het nalopen van de vloer.
Dit alles is per mail gecommuniceerd naar L. per 22-12-2023, aangezien L. al eerder bij mij heeft aangegeven dat ze 6 weken de tijd hebben, volgens CBW voorwaarden, om een probleem op te lossen. We zijn momenteel in week 5 na het ontstaan van het probleem en tot op heden is het nog niet opgelost. De legger heeft afgelopen maandag 22-01-2024 een Whatsapp bericht naar mij gestuurd met de vraag of hij woensdag 24-01-2024 langs kon komen om de vloer te beoordelen en volgens hem "kleine" foutjes op te lossen. Helaas heb ik op dit moment corona waardoor het afgelopen woensdag niet door kon gaan.
Fouten die wij hebben geconstateerd en waar via mail contact over is geweest met L. zijn:
- In de woonkamer zijn er op de lange delen plekken waar de vloer te strak is gelegd waardoor deze omhoog komt bij de naden.
- Langs de plinten is de vloer te strak gelegd waardoor deze daar ook op verschillende plekken omhoog komt.
- In de hal is er een stukje bij de toiletdeur waar net teveel afgesneden was en daar is een klein stukje in gelegd om dit op te lossen.
- Op bepaalde plekken ligt het PVC niet vast, vooral langs de plinten
- Er zou gekit worden op bepaalde punten, ik heb ook voor kit betaald, maar dit is niet gebeurd omdat deze niet meegeleverd was en dat had volgens de legger wel gebeurd moeten zijn.
Op 09-01-2024 is de volgende klacht naar L. verstuurd:
In onze vloer zitten over de lengte van de planken, horizontale strepen waarvan wij eerst dachten dat dit misschien vuiligheid was.
Na de vloer nu al een aantal keren gedweild te hebben blijken deze horizontale strepen niet weg te gaan en hebben we vandaag van een vloerspecialist te horen gekregen dat dit een productiefout in het PVC kan zijn.
Op een foto is het niet te laten zien wat we bedoelen dus er zal iemand van jullie langs moeten komen om dit beoordelen.
Nu is mijn vraag of ik L. in gebreke moet stellen en zo ja per wanneer? Of zijn ze al in verzuim?
Moet ik dan wanprestatie en non-conformiteit opvoeren als argumenten met de bijbehorende wetsartikelen?
Bovenstaande beschreven onderdelen is maar een klein deel van een heel gedoe wat ik heb met L. Er is eigenlijk niets zonder problemen verlopen.
Belangrijk in deze is dat ik de klacht per 22-12-2023 op mail heb verstuurd naar L. met wie wij de overeenkomst zijn aangegaan op 18-08-2023.
L. is aangesloten bij het CBW en hanteren ook de CBW voorwaarden.
Onze vloer is op 20-12-2023 opgeleverd en hiervoor heb ik een oplever bon per mail ontvangen van de legger.
Deze heb ik niet getekend gezien de klachten die we hebben na het nalopen van de vloer.
Dit alles is per mail gecommuniceerd naar L. per 22-12-2023, aangezien L. al eerder bij mij heeft aangegeven dat ze 6 weken de tijd hebben, volgens CBW voorwaarden, om een probleem op te lossen. We zijn momenteel in week 5 na het ontstaan van het probleem en tot op heden is het nog niet opgelost. De legger heeft afgelopen maandag 22-01-2024 een Whatsapp bericht naar mij gestuurd met de vraag of hij woensdag 24-01-2024 langs kon komen om de vloer te beoordelen en volgens hem "kleine" foutjes op te lossen. Helaas heb ik op dit moment corona waardoor het afgelopen woensdag niet door kon gaan.
Fouten die wij hebben geconstateerd en waar via mail contact over is geweest met L. zijn:
- In de woonkamer zijn er op de lange delen plekken waar de vloer te strak is gelegd waardoor deze omhoog komt bij de naden.
- Langs de plinten is de vloer te strak gelegd waardoor deze daar ook op verschillende plekken omhoog komt.
- In de hal is er een stukje bij de toiletdeur waar net teveel afgesneden was en daar is een klein stukje in gelegd om dit op te lossen.
- Op bepaalde plekken ligt het PVC niet vast, vooral langs de plinten
- Er zou gekit worden op bepaalde punten, ik heb ook voor kit betaald, maar dit is niet gebeurd omdat deze niet meegeleverd was en dat had volgens de legger wel gebeurd moeten zijn.
Op 09-01-2024 is de volgende klacht naar L. verstuurd:
In onze vloer zitten over de lengte van de planken, horizontale strepen waarvan wij eerst dachten dat dit misschien vuiligheid was.
Na de vloer nu al een aantal keren gedweild te hebben blijken deze horizontale strepen niet weg te gaan en hebben we vandaag van een vloerspecialist te horen gekregen dat dit een productiefout in het PVC kan zijn.
Op een foto is het niet te laten zien wat we bedoelen dus er zal iemand van jullie langs moeten komen om dit beoordelen.
Nu is mijn vraag of ik L. in gebreke moet stellen en zo ja per wanneer? Of zijn ze al in verzuim?
Moet ik dan wanprestatie en non-conformiteit opvoeren als argumenten met de bijbehorende wetsartikelen?
Bovenstaande beschreven onderdelen is maar een klein deel van een heel gedoe wat ik heb met L. Er is eigenlijk niets zonder problemen verlopen.
Wat een vervelende situatie waarin u zich bevindt. De heer L. is in principe van rechtswege al in verzuim om dat de hersteltermijn is verlopen. U kunt dit schriftelijk mededelen aan de heer L. en een aansprakelijkheidstelling aankondigen.
Als het u schikt kan ik u in deze kwestie kosteloos bijstaan met juridische bijstand. U mag mij middels dit platform nader benaderen of middels mailadres: groenewegenjuristen@gmail.com
Gegroet, de heer Groenewegen, J.