Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Incassokosten verschuldigd zonder herinnering per post?

Ik zou graag advies krijgen bij de volgende gebeurtenis.
Op 16 september ontving ik een dagvaarding van een gerechtsdeurwaarder namens mijn zorgverzekeraar.
Er zijn facturen verzonden naar een e-mailadres dat niet bij mij in gebruik is. Vervolgens zijn er herinneringen naar hetzelfde e-mailadres verzonden.
Daarna is dit overgedragen naar de deurwaarder en heeft de deurwaarder ook alle correspondentie naar dit verkeerde e-mail adres gestuurd.
Ik heb deze facturen, herinneringen, etc. dus allemaal niet ontvangen.
Helaas is er nooit per gewone post naar mijn huisadres een herinnering gestuurd.
Ik heb het openstaande bedrag overgemaakt toen ik de documenten kreeg van de deurwaarder en ik deze voor het eerst zag.
De incassokosten en rente vind ik onterecht.

Ik heb in november 2019 een polis ontvangen op mijn juiste e-mail adres met daarop mijn juiste e-mail adres.
De zorgverzekeraar laat mij nu een polis van december 2019 zien waarop mijn verkeerde e-mail adres staat, die ik dus niet heb ontvangen.
Op de polis staat dat rekeningen van het eigen risico per automatische incasso worden afgeschreven. Zorgverzekeraar zegt dat er vanaf € 500,- een factuur wordt gestuurd en daarom niet automatisch werd afgeschreven.
Zorgverzekeraar zegt dat ik zelf verantwoordelijk ben voor het invoeren van mijn e-mail adres en dat ik heb aangevinkt dat ik alle correspondentie via e-mail wil ontvangen. Ik kan niet nagaan of dit klopt.
Ik zou graag willen weten of het terecht is dat ze nooit per post een brief hadden hoeven sturen.
Of ik deze kosten (rente, incassokosten, kosten dagvaarding, etc.) moet betalen?
Hoeveel kans maak ik in deze rechtszaak dat ik gelijk krijg? En wat zijn de bijkomende kosten als ik geen gelijk krijg. Ik hoop dat u mij kunt helpen met een antwoord!

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag