Consument, Verzekering, Schade
Particulier
Incassokosten betalingsachterstand opslagruimte correct?
Ik huur een opslagruimte bij firma A. in Den Haag. De huur van de ruimte bedraagt 130 euro per maand. A. factureert ruimschoots vooruit. Zo ontving ik op 29 september 2022 een factuur die betrekking heeft op huur van de ruimte over de periode 1 november 2022 tot en met 30 november 2022. De betalingsconditie is – zo staat op de factuur – 30 dagen.
Op 2 november 2022 ontvang ik een herinnering met – als tekst die van belang is – het volgende:
‘U heeft bij ons een opslagruimte gehuurd. Momenteel is er een betalingsachterstand, zie onderstaande tabel. In verband met deze achterstand is uw pincode geblokkeerd en heeft u geen toegang tot het terrein en gebouw van A.'.
In de brief staat verder:
‘Toekomstige betalingen dienen plaats te vinden middels automatische incasso. Mocht dit niet lukken dan verzoeken wij u per ommegaande contact op te nemen met onze servicedesk. Bij niet tijdige betaling wordt bij de volgende aanmaning 20,00 euro incassokosten in rekening gebracht’. Op deze herinnering staat bij ‘betalingswijze’ 30 dagen vermeld.
Dan verschijnt er op 18 november 2022 een losse factuur ten bedrage van 20,00 euro. Bij ‘betalingsconditie’ op deze factuur staat vermeld: 30 dagen. Op de factuur staat eveneens: ‘bedrag dient uiterlijk binnen te zijn op 18 november 2022’.
Op 26 november 2022 ontvang ik een derde herinnering in de vorm van een nieuwe factuur ten bedrage van 20,00 euro, wederom vanwege administratiekosten’. Op de factuur staat vermeld: ‘betalingsconditie: 30 dagen’ maar eveneens ‘bedrag dient uiterlijk binnen te zijn op 26 november 2022’.
Wat zeggen de ‘algemene voorwaarden’ van A.?
Artikel 5 – Betaling huurprijs
5.1 Betaling van de huurprijs is verschuldigd bij vooruitbetaling voor aanvang van de huurperi ode. Alle betalingen geschieden door middel van automatische incasso. Bij het aangaan van de Overeenkomst zal Huurder een machtiging voor deze automatische incasso ondertekenen. Huurder is gehouden zorg te dragen voor een toereikend saldo op zijn bankrekening. Bij storno van een geïncasseerd bedrag is Huurder van rechtswege in verzuim, zonder dat daartoe een ingebrekestelling vereist is.
5.2 Aan Huurder komt geen recht van opschorting, compensatie of verrekening toe.
5.3 Indien de verschuldigde huurprijs niet tijdig is voldaan, is de Huurder zonder dat een sommatie of voorafgaande ingebrekestelling vereist is, in gebreke en is hij vanaf de vervaldatum van de verschuldigde huurprijs aan Verhuurder de wettelijke (handels-) rente ex art. 6:119(a) BW verschuldigd. 5.4 Ingeval van verzuim van Huurder komen alle (buiten-) gerechtelijke incassokosten voor rekening van Huurder. Voor een aanmaning van Verhuurder is Huurder een vergoeding van EUR 20,- per aanmaning verschuldigd. Bij uitbesteding van het incassotraject komen voorts de volgende buitengerechtelijke incassokosten ten laste van Huurder: * 15% over de eerste EUR 2.500,- van het te vorderen bedrag; * 10% over de volgende EUR 2.500; * 5% over de volgende EUR 5.000; * 1% over de volgende EUR 190.000; * 0,5% over het restant, een en ander met een minimum van EUR 40,-
Artikel 6 – Verzuim Huurder
6.1 Zodra en zolang Huurder in verzuim is, is Verhuurder gerechtigd Huurder de toegang tot de Opslagunit te ontzeggen tot het moment dat de tekortkoming door Huurder volledig is opgeheven, waardoor de in de Opslagunit opgeslagen roerende zaken in de macht van de Verhuurder komen te verkeren.
6.2 Ingeval van verzuim van Huurder is Verhuurder bevoegd de Overeenkomst onmiddellijk te beëindigen onverminderd zijn bevoegdheid tot opzegging.
6.3 Huurder is in verzuim indien sprake is van wanbetaling, ernstige overlast of onbehoorlijk gebruik van het verhuurde, ondanks schriftelijke aanmaning door verhuurder.
Mijn concrete vraag is: handelt A. correct? Houden de relevante artikelen uit Algemene Voorwaarden stand? Dien ik de incassokosten op basis van de informatie hierboven, te voldoen?
Op 2 november 2022 ontvang ik een herinnering met – als tekst die van belang is – het volgende:
‘U heeft bij ons een opslagruimte gehuurd. Momenteel is er een betalingsachterstand, zie onderstaande tabel. In verband met deze achterstand is uw pincode geblokkeerd en heeft u geen toegang tot het terrein en gebouw van A.'.
In de brief staat verder:
‘Toekomstige betalingen dienen plaats te vinden middels automatische incasso. Mocht dit niet lukken dan verzoeken wij u per ommegaande contact op te nemen met onze servicedesk. Bij niet tijdige betaling wordt bij de volgende aanmaning 20,00 euro incassokosten in rekening gebracht’. Op deze herinnering staat bij ‘betalingswijze’ 30 dagen vermeld.
Dan verschijnt er op 18 november 2022 een losse factuur ten bedrage van 20,00 euro. Bij ‘betalingsconditie’ op deze factuur staat vermeld: 30 dagen. Op de factuur staat eveneens: ‘bedrag dient uiterlijk binnen te zijn op 18 november 2022’.
Op 26 november 2022 ontvang ik een derde herinnering in de vorm van een nieuwe factuur ten bedrage van 20,00 euro, wederom vanwege administratiekosten’. Op de factuur staat vermeld: ‘betalingsconditie: 30 dagen’ maar eveneens ‘bedrag dient uiterlijk binnen te zijn op 26 november 2022’.
Wat zeggen de ‘algemene voorwaarden’ van A.?
Artikel 5 – Betaling huurprijs
5.1 Betaling van de huurprijs is verschuldigd bij vooruitbetaling voor aanvang van de huurperi ode. Alle betalingen geschieden door middel van automatische incasso. Bij het aangaan van de Overeenkomst zal Huurder een machtiging voor deze automatische incasso ondertekenen. Huurder is gehouden zorg te dragen voor een toereikend saldo op zijn bankrekening. Bij storno van een geïncasseerd bedrag is Huurder van rechtswege in verzuim, zonder dat daartoe een ingebrekestelling vereist is.
5.2 Aan Huurder komt geen recht van opschorting, compensatie of verrekening toe.
5.3 Indien de verschuldigde huurprijs niet tijdig is voldaan, is de Huurder zonder dat een sommatie of voorafgaande ingebrekestelling vereist is, in gebreke en is hij vanaf de vervaldatum van de verschuldigde huurprijs aan Verhuurder de wettelijke (handels-) rente ex art. 6:119(a) BW verschuldigd. 5.4 Ingeval van verzuim van Huurder komen alle (buiten-) gerechtelijke incassokosten voor rekening van Huurder. Voor een aanmaning van Verhuurder is Huurder een vergoeding van EUR 20,- per aanmaning verschuldigd. Bij uitbesteding van het incassotraject komen voorts de volgende buitengerechtelijke incassokosten ten laste van Huurder: * 15% over de eerste EUR 2.500,- van het te vorderen bedrag; * 10% over de volgende EUR 2.500; * 5% over de volgende EUR 5.000; * 1% over de volgende EUR 190.000; * 0,5% over het restant, een en ander met een minimum van EUR 40,-
Artikel 6 – Verzuim Huurder
6.1 Zodra en zolang Huurder in verzuim is, is Verhuurder gerechtigd Huurder de toegang tot de Opslagunit te ontzeggen tot het moment dat de tekortkoming door Huurder volledig is opgeheven, waardoor de in de Opslagunit opgeslagen roerende zaken in de macht van de Verhuurder komen te verkeren.
6.2 Ingeval van verzuim van Huurder is Verhuurder bevoegd de Overeenkomst onmiddellijk te beëindigen onverminderd zijn bevoegdheid tot opzegging.
6.3 Huurder is in verzuim indien sprake is van wanbetaling, ernstige overlast of onbehoorlijk gebruik van het verhuurde, ondanks schriftelijke aanmaning door verhuurder.
Mijn concrete vraag is: handelt A. correct? Houden de relevante artikelen uit Algemene Voorwaarden stand? Dien ik de incassokosten op basis van de informatie hierboven, te voldoen?