Consument, Verzekering, Schade
Particulier
In beroep gaan tegen factuur zorgaanbieder?
Het betalen van een factuur hangt af van de afgesproken voorwaarden en of de diensten of goederen die op de factuur staan daadwerkelijk geleverd zijn.
Als je het niet eens bent met een ontvangen factuur, dan is het raadzaam om de volgende stappen te volgen:
1. Ga eerst na of je wel echt verplicht bent om te betalen. Hiervoor kun je de overeenkomst die je gesloten hebt bekijken, evenals de afgesproken voorwaarden.
2. Vervolgens is het belangrijk om zelf kritisch naar de factuur te kijken. Staan alle kosten er correct op? Zijn de goederen of diensten daadwerkelijk geleverd? Klopt het BTW tarief?
3. Als je tot de conclusie komt dat de factuur niet correct is, ben je het recht om bezwaar te maken. Dit kan zowel mondeling als schriftelijk, al wordt een schriftelijke bezwaar (per post of per e-mail) aangeraden omdat het dient als bewijs.
In het bezwaar dien je duidelijk uit te leggen waarom je de factuur betwist en wat volgens jou de correcte factuur zou moeten zijn. Houd een beleefde en zakelijke toon aan en verstuur het bezwaar voor de uiterste betaaldatum van de factuur.
Het is natuurlijk ook mogelijk dat je het niet eens bent met de geleverde diensten of producten zelf. In dat geval is het raadzaam om contact op te nemen met de leverancier om te bespreken hoe dit opgelost kan worden.
Alhoewel deze oriƫnterende informatie je op weg kan helpen, is het bij complexe zaken raadzaam om juridisch advies in te winnen. Verschillende aspecten zoals contracten, voorwaarden en bewijslast kunnen namelijk van invloed zijn op jouw specifieke situatie.