Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Midden november heb ik het definitieve (3de)paar betaald.
Januari / februari 2012 kreeg ik last van aanslag op mijn lenzen. Eind februari ben ik terug gegaan naar de opticien. Deze was inmiddels overgenomen. De eerste keer kreeg ik een reinigingsmiddel wat niet werkte. Weer terug naar de opticien en mijn lenzen zijn opgestuurd naar de fabrikant. Begin maart 2012 kreeg ik telefoon van de opticien. Mijn lenzen waren afgekeurd door een afwijking in de lens (daardoor dus mijn slechte zicht, ik had gelijk er zat een fout in de lenzen) en waren zo vies dat ze niet meer schoon konden worden gemaakt. Ik werd er van beschuldigd de verkeerde vloeistoffen te hebben gebruikt waardoor er aanslag zou zijn ontstaan. Dit was allemaal in overleg met mijn opticien, ik had die vloeistoffen gewoon mogen gebruiken.
Ik kreeg een aanbod voor korting op nieuwe lenzen. Hier ging ik natuurlijk niet mee akkoord, het was namelijk hun fout. Na een gesprek in de zaak kreeg ik gelijk. Ik zou nieuwe lenzen krijgen. Eén probleem, ze hadden op dit moment niemand in dienst die lenzen kon aanmeten. Pas een maand later had ik weer een oogmeting voor lenzen (11 april 2012)
Alles verteld bij de nieuwe opticien. Zij kon bevestigen dat ik de juiste vloeistoffen had gebruikt voor het reinigen van mijn vorige lenzen. Ik zat dus niet fout. Nieuwe oogmeting gehad en een week later kon ik mijn lenzen ophalen. Sterkte was goed. Alleen had ik weer last van enorme aanslag op mijn lenzen die ik niet kon verwijderen. Ik kreeg nogmaals nieuwe lenzen (ze moesten na de test toch nog iets sterker). Dit was 29 april. Met andere vloeistoffen, dit was helemaal een ramp want de aanslag was niet te verwijderen. Ik liep meer met mijn bril dan met mijn lenzen. Direct weer naar de opticien, vragen gesteld aan mijn opticien hoe dit nou kon. Ze kon mij hier niets over vertellen. Nadat zij contact heeft gehad met de fabrikant heb ik een goede reiniger gekregen waarmee ik mijn lenzen inderdaad schoon kan krijgen. De aanslag op mijn lenzen bleef helaas. Wat betekent dat je niet scherp ziet, je kijkt constant tegen een waas aan.
Ik ben weer terug gegaan naar mijn opticien (half mei). Ze vertelde na overleg te hebben gehad met de fabrikant dat dit kan gebeuren bij deze lenzen en dat ik er door heen zou moeten. Dit zou maximaal twee maanden mogen duren. Daarna zou de aanslag moeten verdwijden. Waardoor het nou komt kon ze mij wederom niet vertellen.
Ik ben toen naar een andere opticien gegaan voor een second opinion. Ik weet nu eindelijk waardoor het komt. Het ligt aan het type lens. Extreem zuurstofdoorlatend, waardoor sommige mensen enorme last hebben van aanslag. Het komt erop neer dat ik eigenlijk een simpelere lens zou moeten hebben. Zij zouden een klant die hier last van heeft ook niet twee maanden mee door laten lopen. Het is ook niet veilig, vlekken voor je ogen waardoor je niet goed ziet.
Voorbeeld: Als ik op de fiets zit en ik kijk achterom zie ik soms niets, moet ik eerst knipperen voordat ik weer scherp zie.
Ook zijn mijn ogen geirriteerd en moet ik drie keer per dag mijn lenzen schoonmaken. Dit kost enorm veel tijd.
Ik zou het liefst mijn lenzen inleveren en mijn geld terug krijgen. Het moet nu echt stoppen. Ik ben nu vanaf september 2011 bezig voor nieuwe lenzen en het is nog niet goed. Ik ben mijn vertrouwen kwijt in de opticien. Mede omdat ze mij totaal geen antwoorden kunnen geven.
Ik ben benieuwd wat mijn rechten zijn in deze kwestie.
Alvast bedankt voor het lezen van het lange verhaal. Ik hoop dat het duidelijk is.
Ik kan me goed voorstellen dat u geen vertrouwen meer heeft is deze opticien. Wat hier gebeurt, is volgens mij ook niet normaal.
Juridisch heeft u een product gekocht dat geheel niet voldoen aan de eigenschappen die je mag verwachten. Normaliter moet je de verkoper dan een redelijke termijn geven om dit gebrek te herstellen, dat wil zeggen in dit geval een product te leveren dat wel voldoet. Kan, doet of wil hij dat niet, kunt u de koop ontbinden en uw geld terug krijgen.
Nu zou je kunnen stellen dat u al vaker een redelijke termijn hebt geboden om toch nog goede lenzen te leveren, alleen zal dit niet met de juiste juridische formulering zijn gegaan.
Ik zou dus eerst terug gaan naar de winkel, zeggen dat u juridisch advies hebt ingewonnen en dat u de koop wilt ontbinden en het geld terug. Gaat men hiermee niet akkoord, moet u een aangetekende brief schrijven aan de winkel waarin u hen in gebreke stelt en 2 weken de tijd geeft om goede lenzen te leveren (u gaat dus niet meer akkoord met nog eens meten, nog eens uitproberen, nog eens eraan wennen etc) en anders na die 2 weken wenst te ontbinden. Dreig in deze brief ook met gerechtelijke stappen. Succes.