Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Ik wil een incassobureau stoppen ivm onterechte vorderingen.
Dit niet alleen voor mij, maar wil een voorbeeld stellen. Ik weet dat er enkele sites zijn waar men klachten kunt deponeren, maar deze doen er verder niets mee. Zo heb ik laatst weer een vordering onvangen die in Oktober 2011 al afgewerkt was, die ook geen vordering mocht noemen.
Ik ben ook vast van plan om de media op te zoeken want ik vind da zulke praktijken moeten stoppen. Deze bureau's speculeren op de angst van de mensen.
Kan u mij helpen, ondersteunen of adviseren?

Als een incassobureau daadwerkelijk ten onrechte stelt dat iemand een vordering op u heeft dan is het juridisch gezien simpel. U stuurt een brief aan het incassobureau met een bewijs van betaling en daarmee is de zaak juridisch gezien af. Maar blijkbaar zoekt u geen juridisch oplossing voor uw probleem maar wilt u andere oplossingen en wilt u de media inschakelen. Ik adviseer u dan om elders te zoeken voor ondersteuning want deze site is alleen bedoeld voor juridische ondersteuning en advisering.

Beoordeel dit antwoord:

Helaas kan iedereen een incassobureau starten. Er is nauwelijks enige waarborg voor kwaliteit. Het zal zeker zo zijn dat er enkele tussen zitten die zulke oneervolle praktijken erop na houden, dat ze het imago verpesten voor de hele branche.
Normaliter is er echter wel overleg mogelijk met kwalitatief goede bureaus. Ook zal zo'n bureau geen incasso-opdracht aannemen indien er helemaal geen vordering (meer) is.
Uiteraard kunt u per geval verweer voeren tegen een incassobureau. Gelijk bij de eerste brief al beoordelen of de vordering terecht is, de hoogte van de incassokosten redelijk en of er een betalingsregeling kan worden getroffen.
Wanneer u zeker weet (en kunt bewijzen) dat een factuur al lang is betaald, en dit ook duidelijk maakt aan het bureau, heeft u verder niets meer te vrezen.
Overigens is het onderwerp incassopraktijken regelmatig aan bod in programma's als Kassa en Radar.

Beoordeel dit antwoord:

ik ben gespecialiseerd in o.a optreden in consumenten geschillen.
u kunt met mij contact opnemen, ik sta u graag bij.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag