Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Ik werk al ruim 15 jaar bij een schoonmaakbedrijf. Ik werkte hier op een klusafdeling.
Nu gaan er 2 filialen samen in mijn woonplaats. Dit hebben we mondeling in een vergadering te horen gekregen. Ik begreep hier allereerst uit dat het alleen betekende dat mijn leidinggevende boventallig was en weg moest. Ik heb dit nooit eerder bij de hand gehad en heb totaal geen idee wat dit verder inhoudt. Ook ben ik van mezelf niet zo mondig en ben ik absoluut niet thuis in dit soort zaken.
Een paar weken geleden vroeg mijn leidinggevende wat ik eigenlijk liever deed: klussen of schoonmaken. Ik gaf aan schoonmaken leuker te vinden als ik de keus had. Zonder mijn verder op de gevolgen te wijzen heeft hij mij overgezet naar de schoonmaakafdeling.
Nu het samengaan dichterbij komt blijkt dat er helemaal geen plek meer is binnen de schoonmaak. Mij wordt nu verweten dat ik bij de klusafdeling weg ben gegaan. Volgens hen "heb ik mijn eigen glazen ingegooid". Dit terwijl ik er nooit op gewezen ben wat de gevolgen waren en ik zelf absoluut niet kon overzien wat het overgaan naar schoonmaak allemaal zou betekenen. Er werd mij gewoon gevraagd wat ik liever deed.
Als ik wist wat de gevolgen waren was ik gewoon bij de klusafdeling gebleven. Dat werk deed ik ook met plezier.
Ik ben bang dat ze het op werkweigeren gaan gooien om mij er zo uit te krijgen.
Er is mij nooit duidelijk uitgelegd wat ik wel/niet moest doen en waar ik op moest letten.
Graag hoor ik van u of dit allemaal klopt en of ik nog rechten heb?

Geachte vraagsteller,

Uw werkgever kan u niet plotseling wegens werkweigering ontslaan. Zeker niet wanneer u zich schriftelijk bereid en beschikbaar houdt voor werk, klus- en schoonmaakwerk. Uw werkgever kan de arbeidsovereenkomst beëindigen wegens een bedrijfseconomische reden, maar heeft daarvoor toestemming nodig van UWV Werkbedrijf of moet de arbeidsovereenkomst laten ontbinden door de Kantonrechter.

Om uw vraag uitgebreider te kunnen beantwoorden of u te helpen, is echter meer informatie nodig.

Sinds wanneer bent u op de schoonmaakafdeling gaan werken? Wat staat er in uw arbeidsovereenkomst? Is er al meer bekend over de samenvoeging van de twee filialen?

Wanneer het zover is dat uw werkgever inderdaad (concreet) kenbaar heeft gemaakt uw arbeidsovereenkomst te beëindigen, adviseer ik u een arbeidsjurist in te schakelen.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Bedankt voor u snelle reactie. Wat betreft de extra informatie: Hij werkt nu sinds begin/half januari op de schoonmaakafdeling. In zijn contract staat gewoon de naam van het bedrijf. In de loop van de jaren zijn de filialen eerst opgesplitst en hebben ze ieder hun eigen specialiteit gekregen. Hiervan heeft hij nooit een wijziging op papier ontvangen die hij moest tekenen o.i.d. Het is eigenlijk allemaal "automatisch" gegaan. Op zijn loonstrook staat wel de naam van dit filiaal (dat dus samengaat per 01-03-2013, zoals nu bij ons bekend is).
U geeft aan dat hij zich schriftelijk bereid en beschikbaar moet houden. Wat bedoelt u daar precies mee? Moet hij een brief of mail schrijven aan zijn leidinggevende waarin hij aangeeft hiertoe bereid te zijn?
Hij heeft al wel een mail geschreven aan de regiomanager met de uitleg hoe het gegaan is toen hij van klussen naar schoonmaak is gegaan. Hij heeft hierin aangegeven dat hij, mocht hij op de gevolgen zijn gewezen, ook met plezier het kluswerk had willen blijven doen.


Dat is goed gedaan, de mail aan de regiomanager. Het is verstandig ook duidelijk aan te geven dat hij nog altijd het kluswerk kan en wil doen.

Voor alle duidelijkheid: de werkgever kan niet "zomaar" overgaan tot ontslag.

Mocht er binnenkort informatie komen over het samengaan van de filialen en de mogelijke gevolgen daarvan voor de arbeidsovereenkomst, kunt u uiteraard contact opnemen.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag