Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Ik werd attent gemaakt op een terugroepactie van de auto waarin ik rij.
Er zou een probleem zijn met de airbags.

Nu heb ik reeds contact gezocht met de dealer van dit merk.
Zij gaan de reparatie uitvoeren maar de kosten zouden voor mijzelf zijn.

Bij alle bijkomende info wordt duidelijk gemaakt dat reparaties naar aanleiding van een terugroepactie volledig kostenloos zijn.

Deze reparatie betreft alleen maar wat het defect wat onder de terugroepactie valt.
De dealer beweert dat deze actie al heel lang open staat en buiten de termijn valt.
Ik ben hier eerder nooit van op de hoogte gebracht.
In de tussentijd is de auto ieder jaar APK goedgekeurd en toen werd er niets mee gedaan?
Die fout zou dan toch bij de dealer bekend moeten geweest zijn.

Het is een defect aan de airbags, en veiligheid staat bij mij wel voorop.
Omdat het een fabricagefout betreft en ook nog eens een terugroepactie ben ik het niet eens dat ik hier zelf voor moet opdraaien.

Bij een terugroepactie zijn de kosten inderdaad voor de dealer. Bij een defect van de airbag kan geopperd worden dat gezien de aard van de veiligheid dit gebrek ook voor rekening dient te komen van de dealer. De dealer had u tijdens de APK van deze terugroepactie op de hoogte moeten brengen. Immers, van een dealer mag het een en ander verwacht worden. Indien zij beweert dit te hebben gedaan dan dient zij dit te bewijzen. Ik raad u aan schriftelijk de dealer hiervan melding te maken. Komt u er samen (nog) niet uit en ontstaat er een juridisch geschil, dan kunnen wij u bijstaan in deze zaak. Neemt u desgewenst contact met mij op voor overleg. Klikt u op de direct-contact knop naast dit antwoord onder mijn naam.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Geachte,

Dank voor uw antwoord.
Inmiddels heb ik ook al contact gehad met de algemene klantenservice van dit automerk, met vermelding van wat de dealer mij heeft laten weten wat betreft de kosten en ook uw reactie op mijn vraag.
De terugroepactie blijkt al heel erg lang open te staan (betreft een auto van bijna 20 jaar), en de oproep is door de vorige eigenaar nooit gehonoreerd.
Mijn eerste reactie toen ik vernam dat er een probleem was met de airbag was eigenlijk om gelijk actie te ondernemen!
Ondanks dat het een fout aan de airbag betreft (toch wel een essentieel onderdeel als het op veiligheid aankomt, lijkt me), wordt de auto daarop niet afgekeurd tijdens de APK-keuring.

Ik heb de auto nu ruim een jaar in bezit, en was dus niet eerder op de hoogte van dit euvel.
Nu communiceert men dat voor zo'n oude auto's de looptijd van de garantie al lang is verlopen en dat ik in dit geval zelf zou opdraaien voor de kosten, maar "gezien de omstandigheden en uit commercieel oogpunt zijn we bereid om de kosten op ons te nemen."
De dealer wordt dus op de hoogte gebracht, en de nodige stukken worden besteld om de herstelling uit te voeren.
Zaak opgelost en gesloten dus, mede dankzij uw antwoord. Waarvoor dank!


Fijn dat het allemaal toch nog goed gekomen is!

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag