Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Ik volg de opleiding HBO-rechten en ik heb de volgende casus toegewezen gekregen. Hier ontvang ik graag juridisch advies over:

Ik heb, als eigenaar van een blog, besloten om een eigen kookboek te gaan uitgeven. Bij ieder kookboek dat verkocht wordt, wordt als cadeau een mooie, blauwe bidon gegeven. De bidons (2000 stuks) heb ik bij een bedrijf besteld voor een bedrag besteld voor €7,50 per stuk. Met het bedrijf heb ik afgesproken dat de bidons uiterlijk op 15 januari 2017 geleverd worden. Op 15 januari 2017 werden de bidons volgens afspraak geleverd, precies op tijd, want het kookboek werd op 17 januari 2017 uitgebracht. Toen ik de doos opende, bleken de bidons helemaal niet blauw te zijn, maar felroze. Dit was niet zoals ik met het bedrijf had afgesproken. Daarnaast blijkt de dop van de bidon helemaal niet goed af te sluiten en lekt. Aan een lekkende bidon heb ik niets.
Teleurgesteld heb ik contact opgenomen met het bedrijf met de vraag hoe dit opgelost kan worden. Van het bedrijf heb ik te horen gekregen dat de blauwe bidons niet meer geleverd konden worden voor de lancering van het kookboek. Het bedrijf geeft aan nog wel groene bidons te kunnen leveren. Deze bidons konden op 16 januari 2017 geleverd worden. Hier was ik helemaal niet blij mee. Vanaf 17 januari ligt namelijk het kookboek in de winkel en dienen de bidons beschikbaar te zijn. Groene bidons passen niet binnen de stijl.

Omdat de juiste bidons (de blauwe) niet op tijd geleverd kunnen worden (vier maanden na lancering van het kookboek) en ik geen groene bidons geleverd wil hebben, wil ik van de overeenkomst met betrekking tot de bidons af. Ik wil de geleverde bidons teruggeven aan het bedrijf en ik wil mijn geld terugkrijgen. Het bedrijf is het hier niet mee eens en geeft aan voldoende opties te hebben geboden om het probleem op te lossen: het bedrijf biedt met de groene bidons een redelijk alternatief en de blauwe bidons kunnen vier maanden na de lancering van het kookboek worden geleverd.

Graag ontvang ik hierover advies

Ik ga de vraag niet voor je oplossen :) Maar denk bij de beantwoording van deze vraag eens aan het volgende:
- wil je vervangende schadevergoeding of ga je ontbinden?
- is de leverancier in verzuim?
- maakt het voor het verzuim uit of nakoming blijvend onmogelijk is, of is een ingebrekestelling nodig?
Succes!

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag