Wonen, Buren
Particulier
Hieronder treft u informatie aan over diverse mogelijkheden. In uw geval lijkt me (na de gebrekenbrief) het opschorten van huur of het zelf laten uitvoeren van de reparaties het beste. U kunt voor hulp vrijblijvend rechtstreeks contact opnemen met een van de huurrechtjuristen hier, bijv. via de link ' direct contact' die u - als u heeft ingelogd - ziet bij dit antwoord.
Bij onderhoudsproblemen moet u eerst contact opnemen met de verhuurder, het beste per aangetekende brief via een zogeheten gebrekenbrief met sommatie om het gebrek binnen 14 dagen te verhelpen. Werkt dat niet, dan kunt u de verhuurder op verschillende manieren toch in beweging krijgen.
- Zelf het onderhoud of de reparaties uitvoeren
- Betaling huur uitstellen
- Klacht indienen bij gemeente
- Procedure starten bij de rechter
U kunt zich door de rechter laten machtigen om het onderhoud op kosten van de verhuurder uit te (laten) voeren;
U kunt ook zonder rechterlijke machtiging het onderhoud of de reparaties zelf (laten) uitvoeren op kosten van de verhuurder. U vordert dan de gemaakte kosten terug van uw verhuurder of verrekent deze met de huurprijs. De kosten moeten wel redelijk zijn. U loopt hierbij wel het risico dat u door de verhuurder wordt aangesproken voor wanprestatie.
U kunt het betalen van de huur uitstellen tot de verhuurder aan zijn verplichtingen heeft voldaan. Dit kunt u doen zonder tussenkomst van rechter, advocaat, Huurcommissie of gemeente. Hierbij stuurt u de verhuurder een brief waarin u zich beroept op artikel 6:52 of 6:262 (opschortingsbevoegdheid) van het Burgerlijk Wetboek. Als de verhuurder de onderhoudswerkzaamheden of reparaties heeft uitgevoerd, moet u met terugwerkende kracht de opgeschorte huur betalen. Denkt u na over deze stap, dan kunt u het beste van tevoren juridisch advies inwinnen.
U kunt bij uw gemeente een klacht indienen over achterstallig onderhoud. Op grond van de Woningwet kunnen Burgemeester en Wethouders dan de verhuurder een brief (de gemeentelijke aanschrijving) sturen waarin ze hem oproepen de woning te repareren. Doet de verhuurder dat niet, dan kan de gemeente de werkzaamheden laten verrichten. De kosten zijn dan voor de verhuurder. Voor meer informatie over deze aanpak kunt u terecht bij de dienst Bouw- en Woningtoezicht (of Bouwen en Wonen) van uw gemeente.
U kunt een procedure bij de rechter beginnen om de verhuurder te verplichten uw woning te repareren. Doet de verhuurder dit niet, dan legt de rechter de verhuurder een dwangsom op. U kunt de rechter ook binnen 6 maanden na het versturen van de gebrekenbrief aan de verhuurder vragen de huurovereenkomst gedeeltelijk te ontbinden. U betaalt dan minder of geen huur meer tot het onderhoud is uitgevoerd.
Zie ook http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/wat -kan-ik-doen-als-de-verhuurder-niet-zorgt-voor-onderhoud-van-mijn-huurwoning.html
Beste vraagsteller,
U hoeft natuurlijk de gebreken (welke zeer ongezond voor een kind) niet te accepteren. Wat u moet doen is niet meer klagen maar de verhuurder in gebreke stellen want hij komt zijn verplichtingen uit de huurovereenkomst en het recht niet na. Geef een korte termijn (twee weken) waarbinnen het problemen/ de problemen moeten zijn aangekaart en opgelost. Geef ook aan dat u- indien er geen of onvoldoende reactie komt- een evenredig gedeelte van de huur gaat opschorten totdat het probleem is verholpen. (deze delen niet betaalde huur komen de huurder ook achteraf niet neer toe, maar moeten wel in verhouding staan met de mate van (on) bewoonbaarheid.)
succes. * en vergeet deze brief niet goed gemotiveerd en gedateerd en aangetekend te versturen.